Comunicazione Politica vol. VIl n. 1 Primavera 2007 31

The gospel truths of Italian
media bias

Chris Hanretty!

Il dibattito italiano sulla parzialita politica nei mediia ci ha fornito una se-
rie di ipotesi, che sono ampiamente condivise e possono essere messe
alla prova, su (1) la direzione della parzialita di ciascuna rete, e (2) I'in-
gerenza politica nella Rai. | dati raccolti dall’Agcom mostrano che le opi-
nioni correnti sulla direzione della parzialita di ciascuna rete, intesa
come il divario tra la quantita di screen time affidata ad entrambe le coa-
lizioni, risultano confermate. L'ingerenza governativa, pero — che si mani-
festa attraverso le nomine del consiglio di amministrazione della Rai —,
non ha alterato i modelli di parzialita gia esistenti nelle reti pubbliche. Le
polemiche sulle nomine Rai dunque possono essere un segno che il ce-
to politico sia pit interessato alle conseguenze distributive di tali nomine
che al loro impatto sullimparzialita e la correttezza del giornalismo.

Keywords: Political press parallelism, television news, screen time, public service broadca-
sting, bias

1. Introduction

The political role of the news media is an important topic in all advanced
democracies. In ltaly, it is also a source of repeated, ill-tempered and un-
productive debate. Politicians routinely criticise journalists for not report-
ing or down-playing events which they judge to be important. Networks
have also been criticised for “censuring” particular comedians accused of
politically-motivated satire, or for attempting to promote social causes
through their light entertainment programming?.

The salience of this debate can in part be explained by the consider-

1 The data used in this article are available on request. E-mail: chris.hanretty@eui.eu.

2 As examples of the first category, see Rai President Petruccioli’s recent mea culpa for the
lack of direct coverage of Romano Prodi’s speech to the Senate of February 2007 (“In Rai
niente diretta, Petruccioli si scusa”, Il Sole 24 Ore, 28th February 2007), or the controversy of
the coverage of the twin manifestations of the centre-right in December 2006. As an exam-
ple of the second, see any of the chapters in Travaglio and Gomez (2004). As an example of
the third, see recent criticism in the Osservatore Romano of two Rai dramas — Padre delle
spose and Un medico in famiglia - featuring a gay couple (Osservatore Romano, 10th
February 2007).



32 Chris Hanretty

able conflict of interest posed by having the owner of three of the seven
main television networks as leader of the opposition and erstwhile prime
minister (Hine, 2002). It is also, however, part of the process of re-adjust-
ment which followed the end of the First Republic and which has been
seen in so many other aspects of ltalian politics. In the closing years of the
First Republic (1987-92), the political orientation of the three Rai channels
was a known quantity, fixed by an implicit agreement between the princi-
pal parties of the arco costituzionale. With the transition to a bipolar party
system with majoritarian elements, the political orientation of these chan-
nels has been put into question. Politicians therefore have greater reason
to question the orientation of these channels and, to the extent that it is ef-
fective, to criticise them. Consequently, even without Berlusconi’s “disce-
sa in campo”, debate about patterns of bias in Rai — and a fortiori about
the media in general — would probably still exist.

This debate has produced much heat but little light. This is despite the
existence of monthly data giving detailed information on the screen-time
given over to political parties and their representatives, data which is col-
lected by the sectoral regulator Agcom, and which has so far only been
used by scholars interested in the electoral effects of differences in cover-
age (Sani, 2001). Of course, to quote a director of one of Rai’s news bul-
letins, “these data are not the Holy Gospels. They must be interpreted”3.
This article is therefore an attempt to interpret these data in the light of cer-
tainly widely held beliefs about the patterns of partisan bias in Italian tele-
vision news. Some of these beliefs are remnants of the First Republic;
others are more recent. In general, | find that patterns of bias are struc-
turally similar to those found in the First Republic: RaiTre continues to give
a greater share of its screen-time to parties of the left, RaiUno remains the
most “governmental” of the three networks, and RaiDue is most likely to
reward the minor parties of the governing coalition. Contrary to received
wisdom, the centre-right was not able to change Rai’s news coverage to
its benefit. This suggests that political parallelism, once established, can-
not easily be altered within a single legislative term.

2. Conventional wisdom about Italian television news

The parallelism between the party system and the media system — at least
within Rai — was comparatively strong, though it did vary over time. During
the period of “iron-clad lottizzazione”, the first channel was given over the
Christian Democrats, the second channel to the secular parties of govern-
ment, and the third channel to the Communist party (Murialdi, 1997). That

3 “La polemica sulla Rai”, Il Tempo, 9th August 2006.



The gospel truths of Italian media bias

is, there was a tendency “for the career paths of journalists and other me-
dia personnel to be shaped by their political affiliations” (Hallin and
Mancini, 2004: 28), such that (notionally) Christian Democratic journalists
went to work for RaiUno, and (notionally) Communist journalists went to
work for RaiTre. This process generated increasing returns. First, as the
political complexion of one channel became more marked, journalists with
competing political views were less likely to seek employment there.
Second, should journalists with competing political views find employment
in a particular channel, the influence of the comitati di redazione over the
bulletin’s editorial line would mean that they would be less likely to suc-
ceed in changing the complexion of the bulletin.

Given the logic of increasing returns, we should expect that RaiTre and
Tg3 are still full of left-wing journalists, and consequently are more likely to
give screen-time to parties of the left than of the right compared to either
RaiUno/Tg1 or RaiDue/Tg2. Since RaiDue was associated with an ideo-
logically mixed group of parties (ranging from the Pli to the Psi and Psdi),
we have no expectations about whether it will give more time to left-wing
parties than Tg1. Let us call this the political spectrum hypothesis.
Restated more formally, the political spectrum hypothesis states that:

- where | is the screen time given over to parties of the left, and r is the
screen time given over to parties of the right, //r will be greater for RaiTre
and Tg3 than for either RaiUno and Tg1 or RaiDue and Tg2.

The role of Tg1 was more complex than that of Tg1. As the Christian

Democratic telegiornale, it could be expected to give a disproportionate
share of screen-time to that dominant governing party. Compatible with
this positioning on the left-right spectrum was the ambition of the channel
to maintain its position as the “telegiornale of record”, a strategy which led
to its giving a disproportionate amount of time over to politicians in their
role as representatives of the government. As the channel of the lesser
parties of government, Tg2 could be expected to share the same orienta-
tion. Call the governmentality hypothesis the following:
- where g is the time given over to the Prime Minister, the Presidents of the
two chambers of Parliament, and the Government, g / (I+r) will be greater
for RaiUno and Tg1 than for RaiDue and Tg2, and greater for RaiDue and
Tg2 than for RaiTre and Tg3.

Although RaiDue’s position was ambiguous from the point of view of
ideology, its political function was clear: posts in it were used to reward the
smaller parties of government. Again, we may expect that RaiDue now
plays an analogous role to that which it played in the First Republic, by giv-
ing more screen-time to the minor parties of government. Certainly, this
seems true for Alleanza Nazionale, who were able to count on Mauro
Mazza, former director of party newspaper Il Secolo d’ltalia, as director of
Tg2; Paolo Murialdi went so far as to call them “the true bosses of the

33



34 Chris Hanretty

company” (Murialdi, 2003: 18). Call this the compensation hypothesis.
Formally,

- where maj is the time given over to the major party of government, and
min the time given over to minor parties of government, min / maj will be
greater for RaiDue and Tg2 than for RaiUno or Tg1, or for RaiTre or Tg3.

The ideological spectrum, governmentality, and compensation hy-
potheses are all derived from beliefs about the three Rai channel’s behav-
iour during the period of the First Republic. At the same time, new beliefs
about the role of government influence cross-cut traditional beliefs about
the relative bias of each channel. Although the formal role of government
in Rai’s governance is limited to approval of certain commercial operations
and decisions on the value of the licence fee, there is a widespread belief
that the government enjoys extensive informal influence over the broad-
caster through partisan ties with members of the governing board. Former
President of Rai, Lucia Annunziata claimed “to know for sure that Berlusconi
picks up the phone and calls board members to suggest names and influence
nomination decisions” (Bruzzone, 2004). Leaders of both coalitions have
claimed, when in opposition, that government parties turn Rai channels
against them. Berlusconi, before, during, and after the 2001 election cam-
paign, complained about the “militant occupation of Rai by the left”. Romani
Prodi, prior to the 2006 election campaign, complained that “Tv was not
adopting an impartial role”, and that both Mediaset and Rai were unfairly treat-
ing Prodi’s centre-left coalition (Bruzzone, 2005).

The most commonly cited means of government influence is the
through the appointments made by the Rai board. Until 2004, all five mem-
bers of the Rai board were appointed by the Presidents of the two cham-
bers of Parliament. The Presidents, typically members of the governing
majority, selected boards with a majority of members who could be de-
scribed as close to the centre-right majority. For two years, the majority
was 3-2, with one centre-right nominee (Antonio Baldassarre, a former
Constitutional Court judge) holding the Presidency of the board. For one
year, the Presidency was given to a nominee close to the left (Lucia
Annunziata), with the remaining four nominees close to the right.
Annunziata subsequently resigned in frustration with the other members of
the Board, who she saw as too close to Berlusconi.

Given the limited tenure of board members (two years), the government
is typically able — through the Presidents of the two Chambers — to work
with a board with a similar majority. During periods of alternation in gov-
ernment, however, this is not the case. The Berlusconi government formed
after the elections of 2001 had to wait until the end of the term of the left-
appointed board, led by constitutional jurist Roberto Zaccaria, before they
could nominate a board with a right-wing majority. We should therefore ex-
pect significant changes in coverage to follow the 2002 replacement of the



The gospel truths of Italian media bias

Zaccaria CdA, nominated under a centre-left government, with the
Baldassarre CdA, nominated under a centre-right government; and we
should expect these changes to benefit the parliamentary majority and the
government. Let us call this the take-over hypothesis:
- during the period of right-wing government, (g + r)// will be greater dur-
ing the period of the Baldassarre board than during the period of the
Zaccaria board

Expectations regarding patterns of bias in the Mediaset channels are
not so well grounded in popular knowledge or in politicians’ statements.
There is, however, a general belief that the Mediaset channels, in virtue of
their ownership by Silvio Berlusconi, erstwhile prime minister and leader of
the centre-right coalition, will be biased towards Silvio Berlusconi in par-
ticular and his centre-right coalition in general. Beliefs about individual
Mediaset channels are not systematic, but depend often on the individual
directors, such as Tg4’s Emilio Fede, who has made no secret of his
friendship with Silvio Berlusconi, and who has been fined multiple times by
Agcom. The two ownership hypotheses are therefore as follows:
- the ratio I:r will be smaller for any Mediaset channel than for any Rai
channel
- the ratio I:r will be smaller for all Mediaset channels considered together
than for all Rai channels considered together

3. Defending screen-time as an indicator of bias

So far, | have talked about patterns of bias, and have used patterns of dis-
tribution of screen-time as an indicator of bias. The concept is linked to the
concept of political parallelism — the presence in a single channel of a large
number of journalists of one particular party would be innocuous if it did
not lead to a distinctive pattern of output — in this case, a distinctive pat-
tern in the distribution of screen-time. Strictly speaking, the concept | use
is the concept of relative bias. Relative bias is bias between two or more
different news outlets, and exists when, for a given unit of measurement —
column inches, screen time - there is a differential between news outlets
in the percentage distribution of this unit between two or more specified
social actors — in the case of Italian politics, between different parties or
governmental actors (Klein and Macouby, 1954).

Bias need not occur through differential distribution of screen-time.
There is also an ordinary language understanding of bias as “a deviation
from an unattainable but theoretically conceivable condition of unbias”
(Williams, 1975), which, at times, shades into related concepts of fairness
and neutrality. As an example of bias in this ordinary language sense: two
parties may be allocated the same amount of screen-time; but a third por-

35



36 Chris Hanretty

tion of screen-time may be given over to a civil society figure whose com-
ments support the position of the first party; or the time dedicated to the
first party may be dedicated to an exposition of the party’s policies, whilst
the time dedicated to the second party may be dedicated to investigating
the party’s financial difficulties.

In these examples, there is a mismatch between the amount of time
each party receives, and the benefit it gains from it. In the first example,
the division of screen-time between the two parties was equal, but the first
party benefited from screen-time given over to a non-party actor. Where a
large percentage of screen-time is given over to non-party actors, relative bias
between parties may be less useful. In the second example, more coverage
about one party’s financial difficulties is actively worse for that party. Therefore,
where coverage of one party is often cast in a critical light, through the use of
strong direct questioning or voice-overs, relative bias may not tell us much
about patterns of bias in the broader, every-day sense.

| argue that these two conditions are rarely met in the telegiornali due
to two historical features of the practice and principle of Italian journalism
— the centrality of parties, and the principle of pluralism.

The centrality of parties

| argue that Italian journalists are, in comparison to journalists elsewhere,
disproportionately likely to emphasise the role of political parties in, first,
their coverage of politics, but also, second, in their news coverage in gen-
eral. This tendency may result from features external to journalism: parties
were, and remain, central to the Italian polity to a greater degree than in
many other advanced democracies. | argue, though, that there are reasons
specific to the relationship between the parties and journalists which can
explain the centrality of parties. These are largely due to the initially limit-
ed market for journalism in Italy. With low levels of literacy and newspaper
readership, newspapers reported on a restricted elite, for a restricted elite.
Links between journalists and the political elite were close, with deleteri-
ous consequences for journalistic independence. These links were often
financial, with press subsidies to the largest newspapers abolished in 1987
(World Association of Newspapers, 1998:135), and subsidies to small and
sometimes not-so-small newspapers affiliated with at least two parlia-
mentarians abolished only in 20004. The consequence of these links was
that the journalist considered himself to be writing for a restricted audience
of around 1,500 politicians (Forcella, 2004 [1959]), and so concentrated on
the activities of the parties in order to target that limited audience.

4 Art. 153 of legge 388/2000.



The gospel truths of Italian media bias

Whilst the situation described by Forcella has perforce changed with
the development of commercial and public television, the links between
journalism and politics remain strong, with consequences for journalistic
output. Because journalists are dominated by politicians, politicians, as a
class, consequently dominate the news: one comparative study of the
mid-eighties found that Rai’'s news output is focused on parties, rather
than government, public administration, or civil society groups. Writing
more recently, Mancini (2000: 320) notes the tendency for “other kinds of
topics and issues [to be] dealt with primarily by positioning them within the
political or ideological context”. Consequently, it is less likely that a signif-
icant percentage of screen-time will be devoted to non-party actors; the
concept of relative bias therefore remains useful.

The principle of pluralism

Where screen-time for a given party is critical, the concept of relative bias
is of little use. | argue that this condition is rarely met in the telegiornale. |
do not necessarily mean that Italian journalism is not critical — though for
a critique of lap-dog journalism, see Mazzoleni (2006) — rather, that jour-
nalists prefer to let others criticise.

When considering critical coverage, we must note that journalists — and
particularly journalists working for public service broadcasters — must be
seen to be impartial and fair, and not to invent unfavourable criticism or
questioning ex nihilo. We can therefore say that they select potential ques-
tions or criticism from a stock of criticisms already existing in the public
domain. In voicing that criticism or detailing that question, however, they
face a choice between expressing the criticism or question in their own
words, and showing original footage of the individual or organisation mak-
ing that criticism.

| argue that the principle of pluralism explains why journalists do not re-
express or re-interpret criticism, preferring instead to re-broadcast the
original source. As Zaccaria (2004) notes, pluralism is the most important
concept in Italian media law. It is the “obligation to give voice [I'obbligo di
dar voce] to all or the largest possible number of opinions, tendencies or
currents of political, social and cultural thought present in society”. Other
principles — objectivity, fairness, and impartiality — have been subordinat-
ed to this principle. The genesis of the principle lies in the Communist
Party’s repeated objections to Christian Democrat control. Their complaint
was not that journalists talked about the Party in a negative fashion, but
rather that journalists did not talk about the party at all. Repairing this im-
balance came to mean, not that journalists should try harder in making
syntheses that represent all sides equally, but that as many parties as rea-
sonably possible should be shown when discussing a particular issue.

37



38 Chris Hanretty

This tradition — as well as the difficulties inherent in representing a frag-
mented multi-party system — means that ltalian broadcast journalism is
“bitty”, with each political story (and some non-political stories) consisting
of small slices of video of exponents of the several parties, “una jam-ses-
sion fatta di dichiarazioni di una dozzina di leader” (Tonello, 2000: 269).
Consequently, the percentage of time which is solely devoted to journalis-
tic comment is low; and the concept of relative bias remains particularly
applicable to the ltalian case.

4. Data

Data on the parties’ screen-time comes from the Italian communications
regulatory, the Autorita per il Garante nelle Comunicazioni (Agcom), which
is required by law® to monitor political broadcasting and ensure that
broadcasters follow laws governing equality of access during election pe-
riods. Agcom has interpreted this requirement in expansive fashion. The
authority publishes information on politicians’ television appearances on a
monthly basis, except during electoral periods, where information is re-
leased fortnightly. Each monthly summary covers the news bulletins (tele-
giornali) of all free-to-air channels, and, where relevant, current-affairs
programmes which feature politicians. Information on the telegiornali is
disaggregated according to the type of coverage: tempo di parola, or time
in which a particular politician is speaking; tempo di notizia, or time in
which a particular politician is covered by the bulletin; and tempo di an-
tenna, which is the sum of tempo di parola and tempo di notizia. Each
monthly summary lists each party’s cumulative screen time. The screen
time of certain office-holders — the President of the Republic, the Prime
Minister, the Presidents of the two houses of Parliament, government repre-
sentatives, and European Union officials — is counted separately. This con-
siderable body of data spans the periods January — October 2001 and May
2002 - 2006, and is published on Agcom’s website, www.agcom.it. These
monthly summaries were processed and turned into a single data-set.

5 Legge 31 luglio 1997, no. 249, Art. 1, §6(b)(9).



The gospel truths of Italian media bias 39

Table 1- Tempo di antenna for the seven main news bulletins, outside of
election periods, January 2001 to March 2006

Left share (%) Right share Gov't share (%)
Tg1 40.66 30.87 28.47
Tg2 39.96 31.13 28.91
Tg3 49.53 28.68 21.78
Tg4 19.08 28.09 52.83
Tg5 39.14 29.69 31.17
TgCom, St. Aperto 19.79 32.71 47.50
Tg La7 42.24 28.15 29.61
Total 34.37 30.16 35.47

Note: figures exclude coverage during election periods.
Source: www.agcom.it/

Figure 1
More time for More time for
parties of the left parties of the right

le— Tg La7
+Tg2

101

TQ 5w

Tg 4 ==

TG COM mmie]

Note: represents graphically the ratio between tempo di antenna given over to parties of the right and of the left.

5. Findings

Table 1 shows the monthly average shares of tempo di antenna across all
Rai (Tg1, Tg2, and Tg3) and Mediaset (Tg4, Tg5, and TgCom/Studio
Aperto) news bulletins. The first column gives the average share for par-
ties of the left, the second and third columns for parties of the right and
governmental actors respectively. The ratio between the first two columns
is depicted graphically in Figure 1.

| first consider patterns of bias between left and right. The data tend to
support the political spectrum hypothesis that Tg3 is more biased to the
left than Tg1, and that Tg1 is more biased to the left than Tg2. On aver-



AQ Chris Hanretty

Table 2 - Multiple comparisons between Rai channels using Bonferroni

test
Dependent
Variable (I) channel (J) channel Mean Difference (I-J) Std. Error Sig.
Left-wing share Tg1 Tg2 0.01 0.02 1.000
Tg3 -.08877(* 0.02 0.001
Tg2 Tg1 -0.01 0.02 1.000
Tg3 -.09574(*) 0.02 0.000
Tg3 Tg1 .08877(%) 0.02 0.001
Tg2 .09574(%) 0.02 0.000
Right-wing share Tg1 Tg2 0 0.03 1.000
Tg3 0.02 0.03 1.000
Tg2 Tg1 0 0.03 1.000
Tg3 0.02 0.03 1.000
Tg3 Tg1 -0.02 0.03 1.000
Tg2 -0.02 0.03 1.000
Government share Tg1 Tg2 0 0.03 1.000
Tg3 0.07 0.03 1.000
Tg2 Tg1 0 0.03 1.000
Tg3 0.07 0.03 0.766
Tg3 Tg1 -0.07 0.03 1.000
Tg2 -0.07 0.03 0.766

* The mean difference is significant at the .05 level.
Note: differences between other channels not reported here.

age, Tg3 gave almost 9% more of its total screen-time to parties of the left
than Tg1, and approximately 9.5% more than Tg2.

ANOVA and post-hoc t-tests reported in Table 2 confirmed that the dif-
ference between Tg3 and the other two Rai news bulletins was statistical-
ly significant at the 0.01 level, giving reason to believe that these
differences are not artefactual. (Given that the data represent the entire
population and not a sample thereof, statistical significance tests are used
as an indicator of the reliability of the conclusion). Differences between
Tg1l and Tg2, however, were not found to be statistically significant.
Support for the political spectrum hypothesis comes entirely from variation
in the left’s share of screen-time. There was no statistically significant vari-
ation in the right’s share of tempo di antenna across the three Rai news
bulletins.

This finding is strengthened when we consider tempo di parola, or the



The gospel truths of Italian media bias 4 1

Table 3 - Tempo di parola for the seven main news bulletins, outside of
election periods, January 2001 to March 2006

Left share (%) Right share Gov't share (%)
Tg1 44.07 32.44 23.48
Tg2 43.27 33.69 23.04
Tg3 57.84 26.52 15.63
Tg4 14.80 31.60 53.61
Tg5 45.16 27.06 27.78
TgCom, St. Aperto 22.38 34.57 43.05
Tg La7 52.21 28.10 19.69
Total 39.62 30.64 29.74

Note: figures exclude coverage during election periods.
Source: www.agcom.it/

time for which politicians are actually speaking. Table 3 shows the average
share of tempo di parola across all channels. Whilst differences between
Tg1 and Tg2 are not significant, Tg3 gave significantly more time to the
left; and this effect was stronger than when considering tempo di antenna
alone. Interestingly, this finding did not extend to Rai current affairs pro-
grammes, which are produced by separate teams (data for which are not
reported here).

Continuing with bias between left and right, the first ownership hy-
pothesis — that all Mediaset channels would display a greater bias towards
the right than any Rai channel - is not supported. Considering tempo di
notizia, Mediaset’s Tg5 favoured the left relative to the right slightly more
than Tg2. The same cannot be said for TgCom and Tg4, which gave sig-
nificantly less time to the left than the Rai news bulletins. This picture is es-
sentially the same when we look at tempo di parola (Table 3). The more
general ownership hypothesis - that the Mediaset channels taken togeth-
er are more biased towards the right — is confirmed.

When considering the “governmentality” of the news bulletins, the hy-
pothesis that the percentage of screen time given over to the government
will be higher on Tg1 than on Tg2, and higher on Tg2 than on Tg3 is not
confirmed for tempo di antenna. Differences between Tg1 and Tg2 were in
the opposite direction to that expected, and whilst Table 1 does show that
Tg3 gave less time to governmental actors than either Tg1 or Tg2, this dif-
ference was not significant.6 However, there was a difference in terms of
tempo di parola, with Tg1 giving more time over to the government than

6 This may be a statistical artefact, since the variable for government share has a flatter
distribution than the comparable variables for either left or right shares.



A2 Chris Hanretty

either Tg2 or Tg3. Differences between Tg2 and Tg3, although in the ex-
pected direction, were not statistically significant. Again, these differences
did not reappear when considering screen time on other Rai programmes,
which are made by different teams.

The compensation hypothesis — that Tg2 and, to a lesser extent, Tg3,
would give more time over to junior members in the coalition — is not con-

Table 4 - Tempo di antenna for the seven main news bulletins, outside of
election periods, May 2001 to March 2006

Forza Italia share (%) AN, UDC, LN share (%)

Tg1 7.96 8.9
Tg2 6.63 10.08
Tg3 6.53 10.49
Tg4 10.59 5.54
Tg5 6.32 9.39
TgCom, St. Aperto 10.6 7.69
Tg La7 5.79 10.4

Note: figures report data after formation of Berlusconi Il government.
Source: www.agcom.it/

firmed. Although Tg2 and Tg3 do in fact give a higher percentage of screen
time to the Alleanza Nazionale, Udc, Lega Nord, the differences between
these two channels and Tg1 were not found to be statistically significant.
More significant differences obtained when comparing Tg4 and TgCom
with all other channels.

| turn finally to the issue of longitudinal changes in screen-time distrib-
ution: in particular, changes in distribution between the last administrative
council selected by the left (that of Roberto Zaccaria), and the first admin-
istrative council selected by the right (led by Antonio Baldassarre)’. This
comparison is made more difficult by changes in the data during the peri-
od 2001 - 2002, when Agcom extended the range of governmental actors
whose screen-time was recorded. Consequently, all channels — including
Mediaset ones - seem to give less screen time to governmental actors
during the early months of the Berlusconi government. Nevertheless, the
percentage shares of all screen time under the Zaccaria and Baldassarre

7 | choose this comparison because the two boards are closest together in time and there-
fore least subject to changes in the coding scheme or longer-term changes in the control
group of telegiornale operated by Mediaset. However, the results obtained by comparing with
the Zaccaria board with subsequent boards are not substantially different. In particular, there
is no significant relationship between the interaction term and the ratio of screen-time be-
tween left and righ



The gospel truths of Italian media bias 43

Table 5 - Comparison of tempo di notizia between Zaccaria and
Baldassarre CdA during the Berlusconi government.

Channel Period Left share (%) Right share (%)
Tgl Zaccaria CdA 51.78 29.42 18.80
Baldassarre CdA 38.61 23.92 37.47
Tg2 Zaccaria CdA 58.62 23.66 17.72
Baldassarre CdA 39.20 23.50 37.30
Tg3 Zaccaria CdA 68.37 19.87 11.75
Baldassarre CdA 51.88 20.96 27.15
Tg4 (Zaccaria CdA) 27.05 23.85 49.10
(Baldassarre CdA) 14.88 16.09 69.03
Tg5 (Zaccaria CdA) 58.96 25.18 15.86
(Baldassarre CdA) 40.99 18.69 40.32
TGCom, St. Aperto (Zaccaria CdA) 38.81 26.96 34.23
(Baldassarre CdA) 18.95 30.79 50.25
Tg La7 (Zaccaria CdA) 64.61 24.83 10.56
(Baldassarre CdA) 41.69 20.47 37.84
Total Zaccaria 52.60 24.82 22.57
Baldassarre 35.20 22.05 42.75

Source: www.agcom.it

Councils for the period June 2001 — March 2003 are reported in Table 5.
This comparison enables us to compare coverage of the Berlusconi gov-
ernment under two different boards.

The ratio between the third and fourth columns — between the left’s
share and the right’s — is greater for the period of the Zaccaria CdA, for all
three Rai channels. However, this is less an effect of the appointment of
the Baldassarre CdA, and more an effect of comparing two different time
periods: the same effect was observed in three of the four non-Rai chan-
nels. In order to disaggregate the effects of changes in coverage from
changes in management, a multiple regression analysis was carried out
using three variables: a first dichotomous variable, cda, for the period un-
der examination (either the period of the Zaccaria CdA or the period of the
Baldassarre CdA); a second dichotomous variable (rai) which is set to one
for all Rai channels, and zero for all other channels; and a final interaction
term, which is equal to cda * rai. The effect of this interaction term will al-
low us to say whether the change in management, as opposed to the lon-
gitudinal changes in coverage, were responsible for the left’s greater share
of screen-time for the period of the Zaccaria CdA.

Table 6 reports the results of this regression analysis. The results show



AA  Chris Hanretty

Table 6 - Regression analysis of cda, rai and cda * rai on the ratio Ir, all
types of coverage

Model df Mean Square F Sig.
1 Regression 3 15.73 8.33  .000(a)
Residual 522 1.89
Total 525

a Predictors: (Constant), intterm, cda, rai
b Dependent Variable: Irratio

Unstandardized Standardized t Sig.
Coefficients Coefficients
B Std. Error Beta
(Constant) 2.690 0.286 9.413 0.000
cda -0.954 0.334 -0.354 -2.860 0.005
Rai 0.075 0.437 0.031 0.173 0.863
cda * rai 0.191 0.510 0.075 0.376 0.708

a Dependent Variable: Ratio between left and right

that the change from the period July 2001 to March 2002, to March 2002
— March 2003, was associated with a large drop in the ratio I:r; but that the
separate effect of new Rai management (represented by the interaction
term) had no statistically significant effect.

6. Discussion

The first key node of the analysis concerns the differences between chan-
nels. Taking Rai news bulletins, some vestigial traces of lottizzazione re-
main. The same TG3 that was baptised “TeleKabul” is still
disproportionately likely to broadcast left-wing voices and remains unsur-
passed in this respect. If the cession of RaiTre to the Pci was the com-
pensation paid for losses in other arenas of Italian politics, then it seems
that the compensation remains, even if the original losses — and indeed the
rules under which they were incurred — have passed on.

It is harder to describe the patterns which distinguish Tg and Tg2, or
RaiUno and RaiDue. This is partly to be expected: RaiTre had a clearer
partisan profile than Tg2, which was a grab-bag of different parties. The
link between RaiTre and the left-wing has also been better maintained than
the link between RaiUno and Christian Democracy: the relationship be-



The gospel truths of Italian media bias

tween the old Pci and its successor parties is clearer than the relationship
between the Dc and its successor parties, split as they are between cen-
tre-left and centre-right coalitions. Consequently, whatever made RaiUno
and RaiDue distinct during the First Republic, it is less likely that it should
have survived into the Second Republic.

There are some differences: RaiUno is more likely to feature govern-
ment ministers on its current affairs programmes, and gives more screen-
time to the largest government party, Forza ltalia. These differences,
however, might not be the persisting effects lottizzazione, but can be ex-
plained in a less sinister fashion by the tradition and audience of the two
channels. Tg1 has always tried to be the “telegiornale of record”; it is
therefore natural that they should try to seek more government spokesper-
sons to feature on their bulletins. Additionally, RaiUno has a much higher
audience share than RaiDue; government ministers (and, to a lesser ex-
tent, high-ranking members of Forza Italia), as valuable media commodi-
ties, are more likely to (a) seek out and (b) obtain spots on networks with
higher audience shares.

The above suggests that there is some substantial continuity between
the First and Second Republics in terms of the political parallelism be-
tween different political areas and their respective telegiornali. The same is
not true for Rai’s current affairs programmes. This difference suggests that
the old patterns of lottizzazione have been kept in play by the structure of
the telegiornali: in particular, the comitato di redazione, which gives jour-
nalists a strong say over the editorial line of the telegiornale, may make re-
ducing already-established political parallelism more difficult. If journalists
on the news bulletins see managerial changes as political purges, as they
did during the short-lived administrative councils of the early nineties
(Murialdi, 1994), then they can exert pressure through the comitati di
redazione to maintain their current political affiliation. Journalists with cur-
rent affairs programmes, lacking such a structure, are less likely to retain
a specific political affiliation.

Appropriately, the Mediaset channels form a mirror image to those op-
erated by Rai. One outlier (ReteQuattro) flanks two channels closer to the
overall mean, suggesting “limportanza di avere Fede” (Grandi and
Franceschetti, 2000).

As for longitudinal differences, the data show that the percentage of
screen time given by Rai to the left and the right did not change signifi-
cantly between the Zaccaria and Baldassarre boards. This finding is not
particularly surprising in the light of the above discussion. The between-
channel differences in the percentage distribution of screen time that |
have demonstrated are the result of several years’ of relative consensus on
the political orientation of the three Rai channels. Consequently, whether
by self-selection or through the influence of recruitment mechanisms, left-

45



AG Chris Hanretty

leaning journalists have gravitated towards Tg3, and more centrist jour-
nalists to Tg1 and Tg2. Given the extensive autonomy enjoyed by journal-
ists’ editorial committees, it would be surprising if the cumulative effect of
several years’ worth of recruitment decisions could be undone in the
space of months by an incoming board.

Nevertheless, this finding seems to run contrary to the opinion, held by
many, that Silvio Berlusconi enjoyed effective control over Rai through the
period 2002 — 2006 (Stille, 2006). It is, of course, possible that Berlusconi
did enjoy effective control, and that this control is not demonstrated by the
available data. This may occur through one of two routes. First, Rai jour-
nalists, anticipating the appointment of a new board dominated by the
centre-right, have altered their news coverage to favour the right, thereby
hoping to gain favour from incoming right-wing board members.
Consequently, although Rai, from the election of 2001 to the new appoint-
ments of 2002, was headed by an appointee of the centre-left, it behaved
as if it was already under the effective control of the centre-right. We
should not therefore expect significant differences between the dog days
of the Zaccaria board and that which followed. A second possibility is that
although Berlusconi did enjoy effective control, this control did not result
in bias in the distribution of screen-time, but a more sophisticated form of
bias which is not captured by my analysis.

The first route is unlikely. Acrimony between the centre-right and Rai
grew between the election of 2001 and the replacement of the Zaccaria
CdA in 2002. Centre-right politicians accused “biased” Rai employees of
engaging in a “kamikaze” attack against the centre-right government,
seeding the schedules with programmes which attacked the centre-right
under the mask of satire (Travaglio and Gomez, 2004). This suggests that,
if the centre-right enjoyed effective control over Rai, it did not know or be-
lieve that it did.

The second route — that Berlusconi’s effective control was remarkably
sophisticated — cannot be dismissed. Critics of Berlusconi’s television em-
pire have noted his remarkable ability to build television schedules which
cultivate a market-oriented, anti-political discourse (Ginsborg, 2005). In
the light of this discourse, Berlusconi’s own populist discourse becomes
more attractive. Thus, if Berlusconi managed to control Rai, it may have
been precisely through this route of flooding television news with human
interest stories.

| think there is good evidence to suggest that there has been an in-
crease in human interest and crime stories in the telegiornale, and that this
type of television news can only have increased in importance with the
move of Clemente Mimun (its chief exponent) to Tg1 following the victory
of the centre-right (Tonello). To quote from Murialdi again, there is “I'im-
pressione che buona parte dei giornalisti Rai, anche quelli legati ai nuovi



The gospel truths of Italian media bias

padroni [...] preferiscano andare via leggeri, leggeri con la cronaca nera, pi-
uttosto che prendersi la rogna di dovere fare un pezzo politico. Di politica
interna” (Murialdi, 2003: 18). Yet | do not believe that this increase justifies
a continued belief in Berlusconi’s effective control. Those who would ar-
gue in this way face a quandary if they believe, as many do, that RaiTre is
(relatively speaking) biased to the left, or that ReteQuattro is (relatively
speaking) biased to the right. They must maintain that bias in screen time
is sufficient when it comes to distinguishing bias between channels, but
not sufficient when it comes to distinguishing bias between different
boards.

If the operationalisation of bias | have provided is satisfactory, how then
are we to explain why ltalian politicians place so much importance of ap-
pointments to posts in Rai if there is little evidence that such appointments
change patterns of bias?

One possibility is that politicians do in fact believe that appointments
confer short-run advantage in the distribution of screen-time. This may be
because of selective interpretation: politicians who believe that Rai has
been “occupied” by a government of a particular hue may interpret Rai
journalism in this light, emphasising those elements which support this be-
lief and deprecating those which run contrary to it. Or, it may result from
selective attention: politicians may place disproportionate weight on the
presence or absence from the screen of certain “causes célébres”. If this
is the case, politicians might renounce interference in Rai in the light of
new beliefs about the relative stability of shares of screen-time.

A second possibility is that politicians do not expect changes in cover-
age in the short-run, but are aware that one party’s repeated success in
appointment battles may confer upon it an advantage. Consequently, it is
in their interests to compete, even when the short-term advantages are
negligible. Only if a non-interference multi-player equilibrium could be
found might interference cease.

A final possibility is that political battles over appointments are not, in
fact, aimed at securing better coverage, but instead represent battles over
the distribution of political spoils which are per se valuable as a means of
rewarding supporters or as a means of demonstrating political strength. If
this is the case, then political interference in Rai is likely to continue as
long as ltalian parties feel the need to reward their clientéle, and as long
as it is structurally possible for them to do so.

47



A8 Chris Hanretty

References

Bruzzone, M.G. (3rd February 2004).
Annunziata contro Berlusconi: telefona ai
consiglieri. La Stampa, 9.

Bruzzone, M.G. (26th September 2005). Prodi:
le tv non sono imparziali. La Stampa, 7.

Forcella, E. (2004 [1959]). Millecinquecento
lettori — confessioni di un giornalista politico.
In G. Crainz (ed.), Millecinquecento lettori —
confessioni di un giornalista politico.
Donzelli.

Ginsborg, P. (2005). Hopes Unmet? ltalian
Society and Politics in a Decade of Decline.
Paper presented at the conference, “Italian
society and politics, 1994-2004: problems
and prospects of a resilient democracy”, St.
Antony’s College, University of Oxford, 10 -
11th May 2005.

Grandi, R. & Franceschetti, M. (2000). Tg4,
I'importanza di avere Fede. Problemi dell’in-
formazione, Vol. 25, No. 3 (September), pp.
299 - 303.

Hallin, D. & Mancini, P. (2004). Comparing
Media Systems. Cambridge: Cup.

Hine, D. (2002). Silvio Berlusconi, the Media,
and the Conflict of Interest Issue. In Belluci,
P., and Bull, M. (eds)., Iltalian Politics: the
Return of Berlusconi. New York: Berghahn
Books.

Klein, M. & Macouby, N. (1954). Newspaper
objectivity in the 1952 campaign. Journalism
Quarterly, Vol. 31, 285 — 296.

Mancini, P. (2000). How to Combine Media
Commercialization and Party Affiliation: the
Italian Experience. Political Communication,
vol. 17, no. 4, 319 — 324.

Mazzoleni, G. (2006). Il giornalista ceri-
moniere. Il Mulino, No. 2, 318 — 325.

Murialdi, P. (1994). Maledetti Professori:
Diario di un anno alla Rai. Milano: Rizzoli.

Murialdi, P. (1997). Per una ricerca storica
sulla lottizzazione. Problemi dell’infor-
mazione, 7 — 11.

Murialdi, P. (2003). | giornali che cambiano.
Problemi dell’informazione, Vol. 28, No. 3.

Sani, G (ed.). (2001). Mass Media ed
Elezioni. Bologna: il Mulino.

Stille, A. (2006). Silvio’s Shadow. Columbia
Journalism Review, No. 5 (September/October).

Tonello, F. (2000). Autopsia del telegiornale.
Problemi dell’informazione, Vol. 25, No. 3,
257 - 277.

Travaglio, M. & Gomez, P. (2004). Regime.
Milano: Rizzoli.

Williams, A. (1975). Unbiased study of televi-
sion news bias. Journal of Communication,
Vol. 25, No. 4, 190 — 199.

World Association of Newspapers (1998).
World Press Trends. London: Zenith Media.

Zaccaria, R. (2004). Diritto dell’informazione
e della comunicazione. Padova: Cedam.



