
 

1 

Explaining the de facto independence of public 

broadcasters 

 

Abstract 

Arms’ length institutions such as central banks, constitutional 

courts, and public broadcasters enjoy guarantees of de jure 

independence. However, de jure independence is no guarantee of 

de facto independence. Public broadcasting is a difficult case for 

de jure independence, since many competing explanatory 

variables are non-institutional and assumed to be heavily 

determinative. In this article, I operationalize the de jure and de 

facto independence of thirty-six public service broadcasters world-

wide. I find that de jure independence explains a high degree of 

de facto independence when the size of the market for news is 

accounted for. Other variables present in previous literature – 

bureaucratic partisanship and the polarization of the party system 

- are not significant.

 



 

2 

Explaining the de facto independence of public 

broadcasters 

 

Introduction 

In the past eight years laws on public service broadcasters (PSBs) have been 

revised in Austria, Portugal, Italy, Spain, Slovenia, the United Kingdom and 

Finland. Such reforms often aim to give the PSB greater independence from 

politics.1 To this end, they propose new legislative provisions concerning 

appointment, funding, and accountability. Unfortunately, we know little 

about the effects of such legislative provisions on the independence of PSBs. 

In part, this is because previous work on the politics of public broadcasting 

has either been country-specific2 or has not upset the null hypothesis.3 Given 

the dominant market position of most PSBs in Europe,4 this lack of 

knowledge is regrettable. 

In part, however, we lack knowledge because there is uncertainty about the 

effect of de jure measures designed to increase independence. Scholarly 

literature on the independence of other arms’ length bodies, such as central 

banks,5 constitutional courts,6 and regulatory agencies7 has used indicators of 

de jure independence and has sidestepped the issue of whether such de jure 

independence guarantees de facto political independence. Analyses which do 

distinguish between de facto and de jure independence, carried out by 



 

3 

economists rather than political scientists, have found that the two items are 

only weakly correlated.8  

Public service broadcasting is an important area in which to distinguish the 

effects of de jure independence, since it is an area in which most of the 

mooted explanatory factors concern features of the wider society which are 

often assumed to have a large effect, and thus would only ever run parallel 

or contrary to predictions based on analyses of de jure independence. This 

article attempts to assess the impact of grants of de jure independence on de 

facto independence using a sample of 36 PSBs drawn from across the world. 

The article employs measures for de jure and de facto independence which I 

describe and cross-validate with other more direct (but less widely available) 

measures. My finding - that de jure independence explains a high degree of 

de facto independence when the size of the market for news is taken into 

account - shows that the prospects for designing independent PSBs are good.  

De facto political independence 

By de facto political independence, I mean the degree to which PSB 

employees take day-to-day decisions about their output or the output of their 

subordinates, without receiving and acting on the basis of instructions, 

threats, or other inducement from politicians, or the anticipation thereof; or 

considering whether the interests of those politicians would be harmed by 

particular choices about output. I do not consider independence from 



 

4 

powerful economic groups within society, nor do I wish to include political 

involvement in setting the types of programming and strategic goals of the 

broadcaster, activities which are more common and less normatively 

troubling.  

The definition applies whether inducements or threats come from politicians 

in government or those in opposition. Coppedge and Reinicke use 'partiality 

in and greater availability of government-controlled media' as an indicator of 

the lack of "alternative sources of information",9 thus impairing voters’ ability 

to choose between electoral alternatives. Yet interference by elected 

politicians in general also impairs voters’ ability to choose between 

alternatives, since it is one of the means by which cartel parties protect 

themselves against political insurgents not currently represented in the 

legislature.10 Thus, political independence in general is desirable. It is also 

desired: the proposed 2007 reform of Rai sought specifically to grant it 

autonomy "from the parties", not just from the government.11  

Ideal measurement of this concept would rely on surveys of PSB journalists 

and the considerations which influence their work, yet such surveys are rare. 

I therefore use a proxy measure of independence based on executive 

turnover. In doing so, I follow Cukierman and Cukierman and Webb, who 

developed two proxies for de facto independence: the rate of turnover of 

chief executives (TOR), and the political vulnerability index (VUL).12 TOR is 

equal to the reciprocal of the average tenure of the chief executive in years. 



 

5 

VUL is the percentage of government changes which were followed within 

six months by a change in the chief executive.  

The logic behind the use of TOR is as follows. Where chief executives are in 

office for a very short period of time, they lack knowledge of the broadcaster, 

and consequently lack capacity to defend it. By contrast, where the chief 

executive has been in office longer than one legislative term - and perhaps 

longer than many legislators - then she will know more about the 

broadcaster, and be better able to defend it.  

The logic behind the use of VUL is as follows. If, following a new 

government, there is a change in the chief executive, then either the chief 

executive reached the end of her term, or left early. If she reached the end of 

her term, it may be that the terms of chief executives are designed so as to 

coincide with changes in government (the case in Spain before 2006). If this is 

the case, then one may assume that the chief executive is, in some sense, the 

expression of a government choice. If the terms do not coincide by design, 

then the fact that they did so may create this impression in any case. If, on 

the other hand, the chief executive left early, she was either constrained to 

resign, or did so of her own accord. If she was constrained to resign, this 

likely represents the introduction of some new constraint connected to the 

government. If she did so of her own accord, this may reflect a belief that the 

government should have a ’clean slate’ to influence the forthcoming selection 

of a chief executive. 



 

6 

Since the use of multiple imperfect proxies can reduce the error present in 

each single proxy, I operationalise independence, I, as the average between 

TOR and VUL. Since higher values of TOR and VUL indicate lower 

independence, the formula for independence is: 

 

 

where higher values of I indicate greater de facto independence. Table 1 

shows values of I for the thirty-six PSBs included in my sample.13 These 

values need to be treated sensitively. The range of values is limited, and the 

discrimination at higher levels of I seems limited. The Swiss broadcaster 

SRG-SSR has a higher value of I than the BBC, but this reflects the fact that 

BBC directors-general who have retired have done so after seven or ten years 

whilst SRG-SSR directors have done so after twenty years. This difference, 

though it affects TOR, does not reflect differences in de facto independence. 

Additionally, there seems to be no readily identifiable cut-off point above 

and below which one can talk of “independent” and “not independent” 

broadcasters respectively. 

[TABLE 1 AROUND HERE] 

The proxy nevertheless agrees with more direct measurements. Polls 

conducted in Denmark, Britain, Canada, France and Italy show that 

broadcasters with higher scores were more likely to be perceived as 

I= 1−
�TOR�VUL�

2



 

7 

independent by the public. 42% and 38% of respondents believed that the 

BBC and Danmarks Radio respectively were independent of the 

government;14 a slightly lower percentage (35%) believed CBC was 

independent of the Canadian government.15 22% of respondents thought that 

the French media in general was independent of political interests;16 in a 

subsequent question, France Télévisions was neither substantially more 

trusted, nor substantially less trusted, suggesting that if a question had been 

asked about its independence, France Télévisions would not score 

substantially better. Finally, older internal polling for Rai showed that only 

4.1% of respondents believed Rai to be 'outside of politics', which I take to be 

equivalent to 'politically independent'.17 These responses match the 

broadcasters’ ranking and relative distance according to Table 1.  

Four potential explanatory factors 

The potential explanatory factors identified below are, with the exception of 

de jure independence, all derived from previous work on the politics of the 

media. Not all, however, are mutually compatible, or enjoy the same logical 

standing. Foreshadowing the descriptions below: explanation in terms of the 

partisanship of the bureaucracy works by altering politicians’ perceptions of 

the appropriateness of interfering; it therefore falls within a logic of 

appropriateness model.18 Explanations in terms of the polarization of the 

party system and the size of the market for news work by altering PSB 



 

8 

journalists’ attitude to their work and, a fortiori, politicians’ perceptions of 

journalistic output at the PSB. Where politicians’ perceptions are positive (or 

at least not negative) their motives for interfering are reduced (or, more 

dryly, the net utility derived from interference relative to the status quo ex 

ante decreases). Finally, explanations in terms of de jure independence work 

by partially constraining politicians’ attempts to sanction the broadcaster, 

given adverse views of PSB output. Where interference attempts are severely 

constrained, the politician cannot interfere, no matter how pressing the 

motive. These three explanations fall within a (constrained) consequentialist 

logic. Since de jure independence acts as a constraint after other factors have 

provided politicians with motives to interfere, one might think that its 

influence should always be felt. However, legal provisions are never entirely 

clear or entirely self-enforcing. Where other factors such as the size of the 

market for news and party system polarization furnish politicians with 

motives to interfere, their interpretation of de jure provisions may be 

determined more by their motives than by disinterested interpretation of the 

relevant text. That noninstitutional background factors in society have 

usually been held to be determining in this way is strongly suggested by the 

way in which typologies of media systems and descriptions of public 

broadcasters have tended to use geographic and social labels, rather than 

institutionalist ones, to describe different media systems. This tendency 

would be more lamentable if more comparative work had perpetuated it; 



 

9 

unfortunately, much ostensibly comparative work is primarily based on 

experiences of either the UK or the United States. 

Bureaucratic partisanship 

The one factor which has been cited in a comparative work on PSB is the 

partisanship of the bureaucracy. 'Since a public national broadcasting 

corporation exists in the same normative framework and in the same political 

arena as the government bureaucracy, it is likely to have some features in 

common with it'. Etzioni-Halevy hypothesises that 'countries that have party-

politicised bureaucracies are also more likely to have party-politicised public 

broadcasting corporations as compared with other countries where the 

bureaucracies have become largely partisan'.19 Suppose that, subsequent to 

the establishment of a public broadcaster, politicians engage in a search for 

appropriate models to guide their behaviour towards the broadcaster, using 

an availability heuristic.20 Given that PSBs in certain respects resemble 

government departments more than they do corporations, politicians may 

use the same model that they use to govern their relationships with 

bureaucrats in their subsequent relationship with broadcasters. Where the 

model of politician-bureaucrat relations involves party-politicisation, 

politicians will be used to giving partisan orders to bureaucrats, and will 

subsequently give such orders to broadcasters (and will expect them to be 

carried out). Where instead the model of politician-bureaucrat relations 



 

10 

involves "professionalized" bureaucracy, politicians will be used to having 

bureaucrats disallow certain orders as incompatible with basic norms of 

professional conduct, and will thus not make partisan requests of 

broadcasters, and/or will accept broadcasters rebuffing such requests.  

To operationalize the partisanship of the bureaucracy, I use data from the 

International Institute of Management Development, which includes in its 

survey of business executives a question on whether 'public service... is [or is 

not] independent from political interference'.21 Scores range from one to six; 

higher scores indicate greater independence.  

Size of the market for news 

The size of the market for news differs widely between European countries. 

In Sweden and Switzerland, close to four hundred newspapers are printed 

for every 1,000 people. In Spain and Italy, the figure is closer to one 

hundred.22 These relative differences are stable across time and correlated 

with past growth in literacy.23 They also have important consequences for the 

perception of journalism in a country. A smaller market for news means that 

newspaper publishers facing fixed costs will struggle to break even or profit 

from sales and advertising revenue alone.24 Consequently, publishers who 

remain in business will either be uninterested in profit or will take 

subventions from other interested groups.25 Examples of the former case 

include newspapers owned by political parties or large industrial groups (the 



 

11 

so-called editori impuri in the Italian case). These publishers or groups will 

seek favourable coverage in exchange for their subventions, either by 

pressuring existing journalists or by recruiting on the basis of ideological 

affiliation. As Giovanni Bechelloni writes of the Italian case, '[p]olitical-

ideological militancy became, from the twenties and thirties onward, a 

winning card for entry into the profession. This condition. . . has meant that 

the body of Italian journalists has been, in large part, made up of successive 

cohorts of individuals selected on the basis of their political militancy'.26 Such 

conditions make it difficult for the idea of objective or impartial journalism to 

flourish.27 Instead, journalists are more likely to adopt an idea of journalism 

as politically engaged activity.28 Patterson and Donsbach found that 74% of 

Italian journalists rated "championing values and ideas" as very or quite 

important in their work, compared to 45% in higher-circulation UK and 36% 

in Sweden with higher circulation still.29  

This has consequences for the type of journalism practised by the PSB. The 

more partial the journalists for hire - partial in the sense that they champion 

certain values and ideas which are not widely held across society but instead 

held by particular identifiable groups within society - the more partial the 

resulting stock of journalists within the PSB, other things being equal. The 

more partial the stock of journalists within the PSB, the more likely 

politicians are to see the output of the PSB as a partial activity, and as such 

potentially damaging to them and worthy of sanctioning. Conversely, the 



 

12 

larger the market for news, and the better established the idea of objective or 

impartial journalism, the more likely it is that PSB journalists will be 

committed to such ideals, and the more likely politicians are to see the 

output of the PSB as an attempt to report the facts. Facing negative coverage 

from today’s facts, they may believe that tomorrow’s facts will lead to better 

coverage; or, they may believe that sanctioning in response to such negative 

coverage will be ineffective if journalists are strongly committed to the idea 

of reporting the facts.  

These developments are, of course, mediated by the strategies and the 

agency of executives of the broadcaster. Broadcasters may be better at hiring 

impartial journalists; or may constrain journalists by adopting certain 

procedural rules governing their journalism. In its most extreme form, they 

may require journalists to read out news supplied by other companies. Thus, 

the BBC, Sweden´s Radiotjänst, and Denmark´s Statsradiofonien all began by 

broadcasting the news they were supplied with by the press agencies. 

Agency influence persisted: as late as 1936 the Ullswater Committee on 

Broadcasting was able to state that '[t]he BBC... is dependent for the bulk of 

its news on four commercial agencies'30, and in Denmark, Radioavisen’s news 

was supplied by the press agencies until the sixties. Consequently, the mould 

for public broadcast journalism was set early by press agencies specialising 

in a terse, factual style. Yet these news agencies are themselves a product of a 

large market for news: whilst the BBC in 1936 could count on four news 



 

13 

agencies to supply them with material, EIAR, Rai’s predecessor in Italy, could 

only count on one agency, Agenzia Stefani, which supplied only 'insufficient 

and stale' dispatches.31 

To operationalize the size of the market for news, I use the natural log of 

daily newspaper circulation per 1,000 population for each country in 1975. 

1975 is used since there is reliable data available for this year, since later data 

would in certain cases be later than the early years of the broadcaster (thus 

implying reverse causation), and because there is some comparable data for 

countries which did not exist in 1975.32 Newspaper circulation is used 

because newspapers are the medium which concentrates most on news 

instead of entertainment generally, because markets in radio and television 

have for much of the period been state monopolies or otherwise restricted 

markets, and because newspapers have had a historical role in setting norms 

for journalism, both in general and through operating as recruitment pools 

for companies in other media. Because newspaper circulation in Communist 

countries was artificially inflated, I also use a dichotomous control variable to 

account for this inflation.33 

Party system polarization 

Party system polarization has been cited both as a correlate of certain media 

systems and as a specific explanation of low levels of independence in PSBs. 

As Mancini and Hallin write, 'the notion of politically neutral journalism is 



 

14 

less plausible where a wide range of competing world views contend'.34 Their 

view is echoed by PSB journalists and managers. Ruggiero Orlando, Rai’s 

London correspondent in the fifties, wrote that, '[w]hereas in Britain, the 

existing agreement of ’90% of the people on 90% of the issues’ (Sir Winston 

Churchill’s figures) leaves ample scope to ’non-controversial’ political 

broadcasts, the disagreement between government and pro-Communist 

opposition runs deep to the foundations of the national constitution which 

makes it very difficult, and often impossible, to plead absolute impartiality'.35 

The sentiment is not restricted to Italy. Oliver Whitley, chief assistant to the 

BBC Director-General, claimed that 'the nation divided always has the BBC 

on the rack'.36 

The intuitive idea is that politicians react badly to claims repeated on radio or 

television that are far from their own preferred positions; they assume that 

anyone who repeats what they see as such a mistaken claim – a claim which 

involves what they see as fundamentally incorrect views on the 

constitutional settlement or nature of democracy – cannot merely be 

presenting views impartially, but must thereby be endorsing them. 

Journalism which repeats such claims can defend itself when such claims are 

rare, as they are in party-systems with limited polarization; but journalists 

cannot so defend themselves when they report claims made by politicians in 

polarized party systems, where claims made are by definition far apart. 

Consequently, politicians react by interfering in the broadcaster to avoid such 



 

15 

objectionable claims being made in the future. This may happen even when 

the broadcaster repeats the views of extreme positions in a scrupulously fair 

fashion. At one point, the PSB may be attacked from the left; at another, from 

the right. Politicians in this way – runs the argument – not because they are 

concerned about medium or long-run balance, but because they believe that 

some in the broadcaster hold deeply mistaken views which make a mockery 

of impartiality. 

Outside of Britain and Italy, this idea seems less applicable. Mancini and 

Hallin claim that political journalism in Spain is similar to that in Italy 

because "Spain and Portugal. . . had a form of polarized pluralism. . . during 

brief periods of democracy early in the twentieth century”,37 but it is unclear 

why polarized views ninety years ago should affect independence now. 

Adopting the polarization of the party system as an explanation also means 

grouping Italy with other countries frequently described as polarized, such 

as Finland, where, despite a tendency towards self-censorship,38 the 

broadcaster is relatively independent according to the measures presented in 

Table 1.  

To operationalize polarization, I use the unweighted range of party left-right 

scores for each country for parties reported by Huber and Inglehart.39 Huber 

and Inglehart´s measures are used in preference to other data, since they 

track party position, rather than policy stands: to the extent that polarization 

is thought to affect independence, it is through the broadcasting of extreme 



 

16 

politicians’ statements, rather than politicians’ extreme policy proposals. 

De jure independence 

Perhaps because it has sometimes been used as a proxy for de facto 

independence, the idea of de jure independence has often been unclear. 

Clearly, de jure independence must refer to legal provisions, but which ones? 

It may seem tautological to suggest that one should include those legal 

provisions which are thought to have a bearing on actual, de facto 

independence, but this should draw attention to the fact that every empirical 

link between de jure and de facto independence itself depends on a theory of 

which legal provisions are thought to influence independence. (Therefore, it 

is entirely possible that the low correlation observed in previous works 

between de jure and de facto independence results from a mis-specification 

of those legal features which affect de facto independence).  

Potential links between legal provisions and de facto independence are 

numerous. Provisions might involve moral suasion: the presence of a 

commitment to independence might shame politicians and/or journalists into 

living up to such a provision. Or, provisions might create (dis)incentives for 

independent behaviour - say, if licence fee settlements were decided by 

viewers’ panels. The most common links, however, are the extent of 

sanctioning methods and the possibilities for selecting executives.  

First, sanctioning. Assume that PSB executives’ utility is a function of their 



 

17 

own income, autonomy, reputation, and the success (commercial or 

otherwise) of the broadcaster. Politicians can act so as to reduce (increase) 

these goods contingent on the broadcasters’ actions, thereby sanctioning 

(rewarding) PSB executives, who will come to anticipate sanctioning and 

avoid the kind of programming that leads to sanctions, thereby reducing 

independence. Where sanctioning mechanisms are heavily constrained by 

law, this effect will be negligible, and the broadcaster will consequently enjoy 

a high degree of de facto independence.  

Second, appointments. Whilst sanctions operate through changing 

executives’ actions given their preferences, appointments may reduce 

independence by changing the preferences of those at the top of the 

broadcaster. Where few (political) actors are involved in appointments, the 

closer the match between the ideal point of the appointing individual and 

that of the appointee; conversely, where multiple (political) actors need to 

agree on appointments, the match between any appointing actor and the 

appointee will be looser. Where appointments last for a long time, the greater 

the potential that appointees’ preferences will diverge from those of the 

appointing agent over time, thus increasing the possibility for independence. 

Conversely, the more frequent and more easily revoked these appointments 

are, the stronger this effect. (Powers of dismissal may, of course, also be 

interpreted as a method of sanctioning).  

Table 2 presents thirteen indicators used to construct an index of de jure 



 

18 

independence using these two links. These indicators are heavily reliant on 

prior work done by Gilardi and Elgie and McMenamin.40 Items in the first 

column refer to sanctions; items in the second column refer to appointments. 

Each is based on legal provisions commonly found in the laws establishing 

PSBs.  

[TABLE 2 ABOUT HERE] 

The first two indicators - reporting to government and reporting to 

parliament - are already used in the literature. Where an agency must report 

to a political body frequently, the psychological costs of appearing before 

intense committee pressure and/or questioning and media intrusion can 

operate as sanctions where members of the committee wish to sanction. 

Therefore, the more often legislation allows for such reports, the greater the 

opportunity for politicians to sanction the broadcaster.  

Borrowing is also used in Gilardi. The idea is this: due to the capital-intensive 

nature of broadcasting, broadcasters occasionally require large capital 

expenditure which cannot be met by current revenue streams, but must be 

borrowed. Failure to invest will result in competitive disadvantage. Where 

borrowing requires ministerial permission, the minister can threaten to 

withhold permission either to punish the broadcaster for prior behaviour, or 

to blackmail the broadcaster and so induce future behaviour. In either event, 

where legislation requires the broadcaster to seek ministerial permission to 



 

19 

borrow, the greater the opportunity for the relevant minister(s) to sanction 

the broadcaster.  

New operations is not, to my knowledge, found in other indexes. Due to the 

high-technology nature of broadcasting, new operational techniques may 

become necessary, or old operational techniques obsolete; broadcasters may 

therefore need to adopt new techniques or jettison old ones in order to avoid 

competitive disadvantage. As with borrowing, where new operations require 

ministerial permission the minister can threaten to withhold permission 

either to punish the broadcaster for prior behaviour, or to blackmail the 

broadcaster and so induce future behaviour. In either event, where 

legislation requires the broadcaster to seek ministerial permission to start 

new operations, the greater the opportunities for the relevant minister(s) to 

sanction the broadcaster become.  

Contract Term is specific to public service broadcasting. Some public 

broadcasters are established in perpetuity, as is their qualification as a public 

service broadcaster. Other public broadcasters are established as companies 

for a limited time; or, their public service concession is time-limited; or, 

increasingly, agreements regulating the public service concession are set for a 

limited number of years.41 Where such contract terms are limited, the 

broadcaster is more likely to face periodic intrusion into its operations, and 

the threat of sanctioning.  



 

20 

Funding is obviously of key importance. Where the funding mechanism 

guarantees a secure revenue stream, the de jure independence of the 

broadcaster will be high, as politicians cannot intervene arbitrarily to reduce 

company revenue. Where the funding mechanism guarantees a secure 

revenue stream but future increments are subject to political discretion, the 

broadcaster will be less secure; where the funding mechanism generates a 

short-term income stream only, and where continuation of that income 

stream is subject to political discretion, the opportunities to sanction will be 

numerous. Finally, state participation in the ownership of a company may 

generate opportunities for sanctioning, where, if the broadcaster is structured 

as a normal public company with share ownership, the requirement that 

certain resolutions be approved at annual general meetings may give the 

share-holding minister power over the broadcaster. (In recognition of this 

possibility, some laws - i.e., the Portuguese law on radio and television 

restructuring - explicitly forbid the minister this power).  

The second group of indicators, Appointments, is largely drawn from Elgie 

and McMenamin, comprising three indicators (Tenure, Appointing Body, and 

Dismissal) for the first and second executive bodies. An example of a first, or 

upper executive body, is the former Board of Governors of the BBC or the 

Fernsehrat of ZDF; an example of a second executive body is the post of 

Director-General, Intendant, or, more rarely, a multiple-member executive 

board.42  



 

21 

Broadcasters were first assigned scores for each indicator on the basis of the 

appropriate legislative text.43 The two groups of indicators - Appointments 

and Sanctions - were then averaged, and the average of the two groups taken 

as the overall value for the broadcaster’s de jure independence. Alternate 

specifications of the index of de jure independence do not change the results 

appreciably. Gran and Patterson argue that the de facto independence of 

agencies depends not on the mean value of legislative guarantees of 

independence, but on the minimum, since politicians will attack the ’weakest 

link’.44 Yet countries which score highly on Appointments also score highly 

on Sanctions; the correlation between the two terms is 0.91. The specification 

also matches expert attempts to insulate PSBs from political pressure: the 

score for one model law on public broadcasting would be the second-highest 

in the sample, beaten only by Switzerland.45 

Methodology 

The universe of public service broadcasters operating at national level in 

consolidated democracies consists of approximately fifty cases. From these, I 

have drawn an availability sample of the 36 PSBs listed in Table 1, 

periodicised according to the duration of the legislative text. The sample is an 

availability sample in that broadcasters were excluded if they lacked 

information on legislative standing and/or turnover. Values for the 

partisanship of the bureaucracy were imputed in five cases using the mean.46  



 

22 

This sampling is likely to underestimate the number of low independence 

broadcasters, since a number of the excluded PSBs have low values of I: 

numerous government changes in Turkey have been followed by a change in 

the Director-General of TRT, and the average tenure of Directors-General of 

ERT in Greece during the eighties was eight months.47 Nevertheless, such 

omitted cases seem to be in line with theoretical expectations: both Turkey 

and Greece have extremely low newspaper circulation per population. 

Periodicisation of the broadcasters according to legislative standing may 

seem artificial, given the historical continuity present in the development of 

the market for news. Given the theoretical interest in identifying the effect of 

de jure independence, however, periodicisation does seem necessary; as for 

the remaining variables which vary less over time, one can only note that 

"one faces continuous problems of ’aggregation’ of the temporal units. . . [if] 

for one aspect of the research the temporal unit of reference is the legislative 

period, those properties/variables which can be evaluated only at the 

temporal level of the regime will have to be considered as constant for each 

legislative period internal to the regime".48 The shortest period under 

consideration is the nine years of France Télévisions under loi no. 696/1974; 

the longest is the BBC (1944-2006).  

I use multivariate ordinary least squares (OLS) linear regression to estimate 

the relative effects of the four potential explanatory factors listed above. The 

use of a dependent variable bounded between zero and one means that 



 

23 

checks for heteroskedasticity are necessary. I therefore report statistics for the 

Breusch-Pagan test alongside each model.  

Results 

Table 3 shows the results of the regression analysis. The first column of data 

shows the full model, with all four main explanatory variables and one 

interaction term included. With an n of 36, this model has too high a ratio of 

variables to observations. It also faces problems of heteroskedasticity. It is, 

however, clear from the model that the partisanship of the bureaucracy and 

the degree of polarization add little to the model, and can safely be removed. 

The second column shows the reduced model, with all three terms significant 

at the 0.05 level. All coefficients are in the predicted direction; the value of 

Cook´s distance is less than 0.25 for all cases, and problems of 

heteroskedasticity faced by the previous model disappear. The resulting 

model explains over half of the variance in PSB independence.49  

[TABLE 3 ABOUT HERE] 

If the model is broadly correct - and if the unexplained variance is not the 

result of some other systematic factor - then the prospects for designing 

independent public service broadcasters are relatively good. Assuming 

average press circulation, an increase from no legal protection to full legal 

protection would result in an increase from negligible to almost total de facto 

independence. Of course, these values are never observed in real life, as 



 

24 

every PSB law grants the broadcaster some protection. Within the range of 

observed values, however, the difference between the minimum De Jure 

score of 0.15 and the maximum of 0.82, is, nevertheless, still large. We can 

understand the substantive significance of these coefficients better if we 

apply them to a real-world example of PSB reform. In Spain, the Zapatero 

government, following a report by a committee of sages, drafted a new law 

on RTVE establishing a single-tier board of twelve members nominated by 

the parliament for a non-renewable six year term, one of whom would be the 

President of the new corporation. The reform scores much higher than the 

previous law of 1980 (0.8 compared to 0.5). The likely effect of the law on 

RTVE´s independence will be positive: from an independence score of 0.49, 

the mean predicted independence score would rise to 0.78 (SD = 0.068), 

fulfilling the intent behind the legislation of liberating RTVE from excessive 

governmental control.50 

Conclusion 

Given the magnitude of the effects of de jure independence noted above, the 

potential for designing independent PSBs seems great. If, as I claimed at the 

beginning, PSB independence is both desired and desirable, then this 

conclusion should be heartening: within the limits of what can be explained 

by existing theories, an important determinant of independence - legislative 

provisions - is easily tractable. Questions of institutional design, however, are 



 

25 

rarely simple. Designers often have a multiplicity of goals in mind; there is 

no guarantee that PSB independence is compatible with other desirable 

characteristics of the broadcaster. Additionally, asking about the capacity of 

institutional design to resist politicians’ current desires to interfere in the PSB 

begs the question of whether these institutions are, as Riker memorably put 

it, "congealed preferences",51 and, if so, just how congealed? If independence-

preserving institutional designs could be easily rewritten, their worth is 

greatly diminished. Fortunately, the de jure independence granted by PSB 

reforms seems only to increase: reforms of the French, Italian and Spanish 

laws on PSB have all granted greater de jure independence to the 

broadcaster. Thus, de jure PSB independence tends to congeal upwards, a 

positive finding if PSB independence is indeed valued as I have suggested.



 

26 

TABLE 1 

 

 

 

PSB Abbreviation Period I
SRG SSR idée suisse SRG-SSR 1950-2006 0.96
Norrikskringskasting NRK 1948-2006 0.93
Oy Yleisradio YLE 1945-2005 0.92
Zweites Deutsches Fernsehen ZDF 1962-2007 0.91
Australian Broadcasting Corporation ABC 1965-2006 0.91
British Broadcasting Corporation BBC 1944-2006 0.89
Danmarks Radio DR 1961-2005 0.89
Television Nacional TN 1995-2007 0.89
Radio Telefís Éireann RTÉ 1960-2007 0.88
Nippon Housou Kyoukai NHK 1946-2007 0.87
Vlaamse Radio- en Televisieomroep VRT 1996-2007 0.87
Sveriges Television Ab SVT 1978-2007 0.86
Canadian Broadcasting Corporation CBC 1945-2007 0.86
Osterreichischer Rundfunk ORF 1960-2007 0.85
Eesti Televisioon EETV 1994-2007 0.82
Radiotelevisione Italiana (1) RAI 1975-1993 0.81
Radio-Télévision Belge de la Communauté française RTBF 1994-2007 0.79
Israel Broadcasting Authority IBA 1989-2006 0.79
Television New Zealand TVNZ 1986-2006 0.78
Corporation for Public Broadcasting CPB 1969-2007 0.75
Telewizja Polska TVP 1994-2007 0.75
Latvijas Valsts Televizija LT 1995-2007 0.74
France Television (1) FT82 1982-2000 0.72
France Television (2) FT73 1973-1982 0.72
Radiotelevizija Slovenija RTVSLO 1991-2007 0.68
Societatea Româna de Televiziune RO/TVR 1993-2007 0.65
Ceská Televize CTV 1992-2007 0.63
South Africa Broadcasting Corporation SABC 1994-2007 0.59
Television Española SA TVE 1981-2006 0.56
Radiotelevisão Portuguesa SA RTP 1977-2007 0.56
Bâlgarsko Nationalno Radio BNR 1997-2007 0.55
Lietuvos Radijas ir Televizija LRT 1996-2007 0.51
Radiotelevisione Italiana (2) RAI 1993-2005 0.42
Slovenská Televizia SK/STV 1994-2007 0.39
Magyar Televizió MTV 1990-2007 0.35
Bâlgarska Nationalna Televizija BNT 1991-2007 0.26



 

27 

TABLE 2 

Operations Appointments 

1. Reporting to government  
� no reporting requirement: 1  
� annual written reporting to executive: 

0.66  
� annual in-person report to executive: 

0.33  
� greater than annual in-person 

reporting: 0  
2. Reporting to parliament  

� no reporting requirement: 1  
� annual written reporting to 

parliament: 0.66  
� annual in-person report to 

parliament: 0.33  
� greater than annual in-person 

reporting: 0  
3. Borrowing  

� borrowing unrestricted: 1  
� borrowing requires ministerial 

permission: 0  
4. New operations, sub-contracting  

� no requirement for ministerial 
approval: 1  

� require ministerial approval: 0  
5. Term of service contracts  

� greater than six years: 1  
� six years: 0.8  
� five years: 0.6  
� four years: 0.4  
� three years: 0.2  
� less than three years: 0  

6. Mechanisms for altering funding  
� automatically uprated licence fee: 1  
� discretionally uprated licence fee: 

0.75  
� advertising: 0.5  
� pluriannual grant from parliament: 

0.25  
� annual grant from parliament: 0  

7. State participation:  
� independent foundation: 1  
� non-majority state participation: 0.5  
� total or majority state participation: 

0  

1. Term of office of first executive group  
� more than six years: 1  
� six years: 0.8  
� five years: 0.6  
� four years: 0.4  
� less than four years: 0.2  
� no fixed term: 0  

2. Appointing body for first executive 
group  
� management board members: 1  
� complex mix of executive and 

legislature: 0.75  
� the legislature: 0.5  
� the executive collectively: 0.25  
� one or two ministers: 0  

3. Dismissal of first executive body  
� dismissal not possible: 1  
� dismissal for non-policy reasons: 0.5  
� dismissal at appointing body’s 

convenience: 0  
4. Term of office of second executive group  

� more than six years: 1  
� six years: 0.8  
� five years: 0.6  
� four years: 0.4  
� less than four years: 0.2  
� no fixed term: 0  

5. Appointing body for second executive 
group  
� executive director or other 

independent organisation: 1  
� complex mix of executive and 

legislature: 0.75  
� the legislature: 0.5  
� the executive collectively: 0.25  
� one or two ministers: 0  

6. Dismissal of second executive body  
� dismissal not possible: 1  
� dismissal for non-policy reasons: 0.5  
� dismissal at appointing body’s 

convenience: 0  



 

28 

TABLE 3 

 

 

 

Full model Reduced model
coeff. p-value sig. coeff. p-valuesig.

(Intercept) -0.119 0.665 -0.126 0.598
DeJure 0.322 0.087 0.411 0.020  *
log(Circ75) 0.109 0.051 0.125 0.007  **
HuIngPolariz93 0.001 0.951
PubSer 0.031 0.142
log(Circ75):PostCommunist -0.037 0.000 *** -0.038 0.000   ***
Adj R-squared 0.580 0.537

N 36 36
Breusch-Pagan 12.150 0.033 * 3.500 0.321

 (5 df)  (3 df)



 

29 

Footnotes 

                                                 
1 Emilio Lledó Íñigo et al., “Informe para la reforma de los medios de comunicación de 

titularidad del estado”. Report for the Consejo para la reforma de los medios de comunicación de 

titularidad del estado (February 2005); Paolo Gentiloni, ”Linee guida per la riforma della Rai”. 

Available online at www.comunicazioni.it (2007). 

2 Ellis S. Krauss, Broadcasting Politics in Japan: NHK and television news (Ithaca, NY: 

Cornell University Press, 2000); Ken Inglis, This is the ABC: The Australian Broadcasting 

Commission 1932-1983 (Melbourne: Black Inc., 2006); Jean-Claude Burgelman, “Political parties and 

their impact on public service broadcasting in Belgium”, Media, Culture & Society, 11 (1989), 167-

193. 

3 Eva Etzioni-Halevy, National Broadcasting Under Siege: A Comparative Study of Australia, 

Britain, Israel, and West Germany (London: Macmillan, 1987). 

4 Robert Picard, “Assessing Audience Performance of Public Service Broadcasters”, European 

Journal of Communication, 17 (2002), 227-235. 

5 Vittorio Grilli, Donato Masciandaro, and Guido Tabellini, “Political and Monetary 

Institutions and Public Financial Policies in the Industrial Countries”, Economic Policy, 6 (1991), 341-

392. 

6 Erik Herron and Kirk Randazzo, “The Relationship between Independence and Judicial 

Review in Post-Communist Courts”, Journal of Politics, 65 (2003) 422-438. 

7 Robert Elgie and Iain McMenamin, “Credible commitment, political uncertainty, or policy 

complexity? Explaining the discretion granted to Independent Administrative Authorities in France”, 

British Journal of Political Science, 35 (2005), 531-548; Fabrizio Gilardi, “Policy Credibility and 

Delegation to Independent Regulatory Agencies: A Comparative Empirical Analysis”, Journal of 

European Public Policy, 9 (2002), 873-893. 

8 Lars Feld and Stefan Voigt, “Economic Growth and Judicial Independence: Cross Country 

Evidence Using a New Set of Indicators”, European Journal of Political Economy, 19 (2003), 505-6; 

Alex Cukierman and Steven B. Webb, “Political influence on the Central Bank: International 

Evidence”, World Bank Economic Review 9 (1995), Tab. 3. 

9 Michael Coppedge and Wolfgang H. Reinicke, “Measuring Polyarchy”, in Alex Inkeles (ed.), 



 

30 

                                                                                                                                          
On Measuring Democracy (New Brunswick, N.J.: Transaction, 1991), p. 50, emphasis added; Robert 

A. Dahl, A Preface to Democratic Theory (Chicago: University of Chicago Press, 2006), p. 70; Robert 

A. Dahl, Polyarchy: participation and opposition (London: New Haven, 1971), pp. 2-3. 

10 Carina S. Bischoff, “Political competition and contestability : a study of the barriers to entry 

in 21 democracies”, Ph. D thesis, European University Institute (Florence, 2006), pp. 112, 117. 

11 Gentiloni, 'Linee guida per la riforma della Rai', §2.6. 

12 Alex Cukierman, Central bank strategy, credibility, and independence: theory and evidence 

(Cambridge MA: MIT Press, 1992); Cukierman and Webb, 'Political influence on the Central Bank'. 

13 Information on executive turnover was obtained from broadcasters directly and from 

LexisNexis news coverage. The most recent chief executive of each PSB has been omitted where 

including their tenure would reduce the value of TOR. Data on government changes was taken from 

Ian Budge, Jaan Woldendorp and Hans Keman, “Party government in 20 Democracies: an update 

(1990-1995)”, European Journal of Political Research, 33 (1998), 125-164; Ferdinand Müller-

Rommel, Katja Fettelschoss and Philipp Harfst, “Party government in Central Eastern European 

democracies: A data collection (1990-2003)”, European Journal of Political Research, 43 (2003), 

869-894; and subsequent issues of the European Journal of Political Research, except for Chile 

(Dieter Nohlen, “Chile”, in Dieter Nohlen (ed.), Elections in the Americas, volume 2 (Oxford: Oxford 

University Press, 2005)), and for the French language community and the Flemish community in 

Belgium. 

14 MORI, “Quantitative Research to Inform the Preparation of the BBC Charter Review 2004”. 

Report of a Research Study conducted on behalf of the Department for Culture, Media and Sport 

(2004). 

15 COMPAS, “Attitudes Toward Broadcast Issues, Canadian Content and the CBC”. Survey 

carried out for the Friends of Canadian Broadcasting (1999), p. 7. 

16 CSA and Marianne, “L’image des journalistes et l’objectivité des médias” (27 February 

2003). 

17 Istituto Eurisko and Maria Pia Montesi, “Immagine della RAI”. Internal company document 

(1988). 

18 Johan P. Olsen and James G. March, “The Logic of Appropriateness”, Arena Working Paper 

04/09 (Centre for European Studies, University of Oslo, 1 May 2004). 



 

31 

                                                                                                                                          
19 Etzioni-Halevy, National Broadcasting Under Siege, pp. 8-9. 

20 Daniel Kahneman and Amos Tversky, “Availability: a heuristic for judging frequency and 

probability”, in Daniel Kahneman, Paul Slovic and Amos Tversky (eds.), Judgement under 

uncertainty: Heuristics and biases (Cambridge: Cambridge University Press, 1982). 

21 International Institute for Management Development, IMD World Competitiveness Yearbook 

2006 (Lausanne: International Institute for Management Development, 2006). Insofar as PSBs are 

public services, respondents’ answers to this question may be affected by the independence of the 

PSB, causing endogeneity problems. However, the context of the question, which is preceded and 

followed by questions on state administration and bureaucracy, suggests that respondents’ primary 

focus when answering will be on state bureaucracy. 

22 UNESCO, “Daily newspapers:  Total average circulation per 1,000 inhabitants”, 

http://stats.uis.unesco.org/ (2007) 

23 Daniel C. Hallin and Paolo Mancini, Comparing Media Systems: Three Models of Media and 

Politics (Cambridge: Cambridge University Press, 2004), p. 64 

24 James Hamilton, All the News That’s fit to Sell: How the Market Transforms Information Into 

News (Princeton, N.J.: Princeton University Press, 2004)  

25 Maria Petrova, “Newspapers and Parties: How Advertising Revenues Created an Independent 

Press”. Unpublished working paper (2007). 

26 In Alessandro Mazzanti, L’obiettivita giornalistica: un ideale maltratto (Napoli: Liguori, 

1991), p. 14 

27 ibid., pp. 49, 91, 189 

28 Daniel Hallin and Styliano Papathanassopoulos, “Political clientelism and the media: 

southern Europe and Latin America in comparative perspective”, Media, Culture & Society, 24 

(2002), 175-195. 

29 Thomas Patterson and Wolfgang Donsbach, “News Decisions: Journalists as Partisan 

Actors”, Political Communication, 13 (1996) , 455-468. 

30 Report of The Broadcasting Committee 1935, Cmd. 5091 (London: Her Majesty’s Stationery 

Office, 1936) . 

31 Valerio Castronovo, Luciana Giacheri Fossati and Nicola Tranfaglia, La stampa italiana 

nell’eta  liberale (Bari: Laterza, 1979), p. 64 . 



 

32 

                                                                                                                                          
32 Data for the Baltic countries were taken from Svennik Hoyer, Epp Lauk and Peeter 

Vihalemm (eds.), Towards a Civic Society: The Baltic Media’s Long Road to Freedom (Tartu: Baltic 

Association for Media Research/Nota Baltica, 1993); data for the Czech Republic, Slovakia, Flanders 

and the French language community in Belgium were imputed from parent countries. It is likely that 

the model fit would have improved had separate 1975 data for these latter four areas been available; 

the Belgian French-language broadcaster has lower levels of independence than predicted, and the 

French language community reads fewer newspapers than Flanders; the same is true for Slovakia 

compared to the Czech Republic.  

33 It might be thought that this control variable is in fact be an independent variable in its own 

right, reflecting either the legacy of a Leninist philosophy of the press (cf. Andrew Milton, “Bound but 

not gagged: Media Reform in Democratic Transitions”, Comparative Political Studies, 34 (2001), 

493-526) or turbulence related to processes of democratization. First, for all that they were under 

Soviet influence, it would be a mistake, however, to think that a Leninist philosophy of the press 

applied equally well in Poland, Estonia and Russia; or to think that stated commitments to such a 

philosophy were incompatible with the development of professional norms (see Jane Lefwich Curry, 

Poland’s Journalists: Professionalism and Politics (Cambridge University Press, 1990)). Second, it is 

not the case that democratization-related turbulence led to inflated values of TOR or VUL: of the 

shortest-serving executives in each of the nine post-Communist countries included in the analysis, six 

started as chief executive after 1999; the remaining three started between 1991 and 1994. 

34 Hallin and Mancini, Comparing Media Systems, pp. 59, 61. 

35 Ruggero Orlando, ”Letter to Harman Grisewood, Director, BBC Spoken Word”. In BBC 

Written Archives Centre File E1/1008/3 (11 July 1954). 

36 Quoted in Asa Briggs, Governing the BBC (London: BBC, 1979), ch. 1. 

37 Hallin and Mancini, Comparing Media Systems, p. 61 . 

38 Ari Heinonen, “The Finnish Journalist: Watchdog with a Conscience ”, in David Weaver 

(ed.), The Global Journalist (Cresskills, N.J.: Hampton Press, 1998). 

39 John Huber and Ronald Inglehart, “Expert Interpretations of Party Space and Party Locations 

in 42 Societies”, Party Politics, 1 (1995), 73-111. 

40 Gilardi, 'Policy Credibility and Delegation to Independent Regulatory Agencies'; Elgie and 

McMenamin, 'Credible commitment, political uncertainty, or policy complexity?'. 



 

33 

                                                                                                                                          
41  Tomas Coppens and Frieda Saeys, “Enforcing performance: new approaches to govern public 

service broadcasting”, Media, Culture & Society, 28 (2006), 261-284.  

42 In cases where the number of members was large and the methods used to appoint them 

divergent, I have assigned different scores for some part of the board, and averaged these scores. For 

example: in Italy following the passage of the 1975 reform of Rai, six members of the sixteen member 

administrative council were nominated by the majority shareholder (the state, coded here as the 

executive), whilst the remaining ten members were nominated by a parliamentary committee. The 

score is therefore equal to [(6 × 0.25) + (10 × 0.75)]/16. 

43 Information on legislative standing was taken from: Australia: the Australian Broadcasting 

Corporation Act 1983, as amended; Austria: 1966 Broadcasting Act; Belgium (Flemish-language 

community): "Décret relatif a la transformation de la BRTN en une société anonyme de droit public" 

(29th April 1997) (French-language translation); Belgium (French language community): "Décret du 

14 juillet 1997 portant statut de la Radio-Télévision belge de la Communauté française (RTBF)"; 

Bulgaria: the Radio and Television Law of 1998; Canada: the 1991 Broadcasting Act; Chile: law 

19/132 of the 30th March 1992; Czech Republic: 483/1991 Coll., Act of the Czech National Council 

of 7 November 1991 on Czech Television and Metykova (2005, ch. 4); Denmark: law no. 215 of the 

11th June 1959, law no. 421 of the 15th June 1973, and law no. 374 of the 10th June 1987; Estonia: 

the Broadcasting Act of 1994, as amended; Finland: Act on Yleisradio Oy of 1993, as amended; 

France: Loi ordinaire 74-696 du 07/08/1974 relative a la radiodiffusion et television, loi n◦ 82-652 du 

29 juillet 1982 sur la communication audiovisuelle; Germany: Statute of ZDF (April 1962), as 

amended; Hungary: Act on Radio and Television Broadcasting, act I of 19th May 1996; Israel: Israel 

Broadcasting Authority Law, no. 5725 -1965; Japan: the Broadcast Law, no. 132 of 2nd May 1950, as 

amended; Latvia: Radio and Television Law (consolidated); Lithuania: Law on the National Radio 

and Television, No I-1571 of October 1996, as amended; New Zealand: the Television New Zealand 

Act 2003; Norway: the Broadcasting Act of 4 Dec. 1992 no. 127, as amended; Poland: the 

Broadcasting Act of the 29th December 1992; Portugal: the Television Broadcasting Act, Law no. 

32/2003; Republic of Ireland: the Broadcasting Act, 2001; the Broadcasting Act, 1976; the 

Broadcasting Authority Act, 1960; Romania: Law no. 41 of June 17 1994, “On the Organization and 

Operation of the Romanian Broadcasting Corporation and of the Romania Television Corporation”; 

Slovakia: the Act on Slovak Television and Monika Metykova, “Regulating public service 

broadcasting: The Cases of the Czech Republic, Slovakia and Ireland”, Ph. D thesis, Masaryk 



 

34 

                                                                                                                                          
University (Brno, 2005), ch. 4; Slovenia: the Law on Radio and Television of 1994; South Africa: the 

Broadcasting Act 1999; Sweden: information made available by SVT; Switzerland: "Statuto della 

Società svizzera di radiotelevisione (SRG SSR idée suisse)", of 22nd November 1991, as amended; 

United Kingdom: successive Royal Charters and Agreements with the BBC; United States of 

America: the 1967 Public Broadcasting Act, as amended. 

44 Brian Gran and Robin Patterson, “Law and Weak Links of Independence: A Fuzzy-Sets 

Analysis of Children’s Ombudspersons”, unpublished working paper; Garry Goertz, Social science 

concepts: a user’s guide (Princeton: Princeton University Press, 2006), p. 129-139. 

45 Werner Rumphorst, “Model Public Service Broadcasting law”, UNESCO (Geneva, 1999). 

46 Results from the regression without imputation did not differ significantly; they are available 

on request. 

47 Georgia Chondroleou, “Policy networks in comparative perspective: Media policy networks 

in Britain and Greece”. Paper presented at the ECPR 2001 General Conference.  

48 Stefano Bartolini, “On Time and Comparative Research”, Journal of Theoretical Politics, 5 

(1993), 131-167, at p. 148. 

49   An additional model including audience share – on the basis that politicians may avoid 

interfering in PSBs which dominate the market lest they be seen as engaged in a power-grab – was 

also tested, but the effect of share was not significant. I thank an anonymous reviewer for suggesting 

this possibility. Results are available on request. 

50 Bootstrapped estimates after 1000 iterations obtained using Zelig, by Kosuke Imai, Gary 

King and Olivia Lau, “Zelig: Everyone’s Statistical Software” (2006), http://gking.harvard.edu/zelig. 

51 William Riker, “Implications from the Disequilibrium of Majority Rule for the Study of 

Institutions”, American Political Science Review, 74 (1980), 432-446, at p. 445. 


