
Explaining the de facto independence of public
broadcasters

Abstract

Arms’  length  institutions  such  as  central  banks,  constitutional

courts,  and  public  broadcasters  enjoy  guarantees  of  de  jure

independence. However, de jure independence is no guarantee of

de facto independence. Public broadcasting is a difficult case for de

jure  independence,  since  many competing explanatory variables

are non-institutional and assumed to be heavily determinative. In

this article, I operationalize the de jure and de facto independence

of thirty-six public service broadcasters world-wide. I find that de

jure  independence  explains  a  high  degree  of  de  facto

independence when the size of the market for news is accounted

for.  Other variables present in previous literature – bureaucratic

partisanship and the polarization of  the party  system -  are not

significant.

1



Explaining the de facto independence of public
broadcasters

Introduction

In the past eight years laws on public service broadcasters (PSBs) have been

revised in Austria, Portugal, Italy, Spain, Slovenia, the United Kingdom and

Finland. Reform efforts continue in Italy, where legislators are considering the

fourth  proposal  to  reform  public  broadcaster  Rai  in  fifteen  years.  Such

reforms often aim to give the PSB greater independence from politics.1 To this

end,  they  propose  new  legislative  provisions  concerning  appointment,

funding, and accountability. Unfortunately, we know little about the effects of

such  legislative  provisions  on  the  independence  of  PSBs.  In  part,  this  is

because previous work on the politics of public broadcasting has either been

country-specific2 or has not upset the null hypothesis.3 Given the dominant

market  position  of  most  PSBs  in  Europe,4 this  lack  of  knowledge  is

regrettable.

In part, however, we lack knowledge because there is uncertainty about the

effect  of  de  jure  measures  designed  to  increase  independence.  Scholarly

literature on the independence of other arms’ length bodies, such as central

banks,5 constitutional courts,6 and regulatory agencies7 has used indicators of

de jure independence and has sidestepped the issue of whether such de jure

independence guarantees de facto political independence. Analyses which do

distinguish  between  de  facto  and  de  jure  independence,  carried  out  by

2



economists rather than political scientists, have found that the two items are

only weakly correlated.8 

Public service broadcasting is an important area in which to distinguish the

effects  of  de  jure  independence,  since  it  is  an  area  in  which  most  of  the

mooted explanatory factors concern features of the wider society which are

often assumed to have a large effect, and thus would only ever run parallel or

contrary  to  predictions  based  on  analyses  of  de  jure  independence.  This

article attempts to assess the impact of grants of de jure independence on de

facto independence using a sample of 36 PSBs drawn from across the world.

The article employs measures for de jure and de facto independence which I

describe and cross-validate with other more direct (but less widely available)

measures. My finding - that de jure independence explains a high degree of

de facto independence when the size of the market for news is taken into

account - shows that the prospects for designing independent PSBs are good. 

De facto political independence

By  de  facto  political  independence,  I  mean  the  degree  to  which  PSB

employees take day-to-day decisions about their output or the output of their

subordinates,  without  receiving  and  acting  on  the  basis  of  instructions,

threats, or other inducement from politicians, or the anticipation thereof; or

considering whether the interests of those politicians would be harmed by

particular  choices  about  output.  I  do  not  consider  independence  from

powerful economic groups within society, nor do I wish to include political

involvement in setting the types of programming and strategic goals of the

broadcaster,  activities  which  are  more  common  and  less  normatively

3



troubling. 

The definition applies whether inducements or threats come from politicians

in government or those in opposition. Coppedge and Reinicke use 'partiality

in and greater availability of government-controlled media' as an indicator of

the lack of "alternative sources of information",9 thus impairing voters’ ability

to  choose  between  electoral  alternatives.  Yet  interference  by  elected

politicians  in  general  also  impairs  voters’  ability  to  choose  between

alternatives,  since  it  is  one  of  the  means  by  which  cartel  parties  protect

themselves  against  political  insurgents  not  currently  represented  in  the

legislature.10 Thus, political independence in general  is desirable.  It  is  also

desired: the 2007 reform of Rai sought specifically to grant it autonomy "from

the parties", not just from the government.11 

Ideal measurement of this concept would rely on surveys of PSB journalists

and the considerations which influence their work, yet such surveys are rare.

I  therefore  use  a  proxy  measure  of  independence  based  on  executive

turnover. In doing so, I follow Cukierman and Cukierman and Webb, who

developed two proxies for de facto independence: the rate of turnover of chief

executives (TOR), and the political vulnerability index (VUL).12 TOR is equal

to the reciprocal of the average tenure of the chief executive in years. VUL is

the  percentage  of  government  changes  which  were  followed  within  six

months by a change in the chief executive. 

The logic behind the use of TOR is as follows. Where chief executives are in

office for a very short period of time, they lack knowledge of the broadcaster,

and consequently  lack  capacity  to  defend it.  By  contrast,  where  the  chief

4



executive has been in office longer than one legislative term - and perhaps

longer  than  many  legislators  -  then  she  will  know  more  about  the

broadcaster, and be better able to defend it. 

The  logic  behind  the  use  of  VUL  is  as  follows.  If,  following  a  new

government,  there is a  change in the chief executive,  then either the chief

executive reached the end of her term, or left early. If she reached the end of

her term, it may be that the terms of chief executives are designed so as to

coincide  with  changes  in  government  (the  case  in  Spain  before  2006  and

Estonia). If this is the case, then one may assume that the chief executive is, in

some  sense,  the  expression  of  a  government  choice.  If  the  terms  do  not

coincide by design, then the fact that they did so coincide may create this

impression in any case. If, on the other hand, the chief executive left early, she

was either constrained to resign,  or did so of  her own accord.  If  she was

constrained to  resign,  this  likely represents  the introduction of  some new

constraint connected to the government. If she did so of her own accord, this

may  reflect  a  belief  that  the  government  should  have  a  ’clean  slate’  to

influence the forthcoming selection of a chief executive.

Since the use of multiple imperfect proxies can reduce the error present in

each single proxy, I operationalise independence,  I, as the average between

TOR  and  VUL.  Since  higher  values  of  TOR  and  VUL  indicate  lower

independence, the formula for independence is:

5



where  higher  values  of  I indicate  greater  de  facto  independence.  Table  1

shows values of I for the thirty-six PSBs included in my sample.13 The worth

of  I as a proxy is limited at higher values. BBC directors-general who have

retired have done so after seven or ten years; SRG-SSR directors who have

retired have done so after twenty years; but this difference, whilst it affects

TOR at higher levels, does not reflect differences in de facto independence. 

[TABLE 1 AROUND HERE]

The  proxy  nevertheless  agrees  with  more  direct  measurements.  Polls

conducted  in  Denmark,  Britain,  Canada,  France  and  Italy  show  that

broadcasters  with  higher  scores  were  more  likely  to  be  perceived  as

independent by the public. 42% and 38% of respondents believed that the

BBC  and  Danmarks  Radio  respectively  were  independent  of  the

government;14 a  slightly  lower  percentage  (35%)  believed  CBC  was

independent of the Canadian government.15 22% of respondents thought that

the  French media  in  general  was  independent  of  political  interests;16 in  a

subsequent  question,  France  Télévisions  was  neither  substantially  more

trusted, nor substantially less trusted, suggesting that if a question had been

asked about independence, France Télévisions would not score substantially

better.  Finally,  older  internal  polling  for  Rai  showed  that  only  4.1%  of

respondents  believed  Rai  to  be  'outside  of  politics',  which  I  take  to  be

equivalent  to  'politically  independent'.17 These  responses  match  the

broadcasters’ ranking and relative distance according to Table 1. 

6



Four potential explanatory factors

The potential explanatory factors identified below are, with the exception of

de jure independence, all derived from previous work on the politics of the

media. Not all, however, are mutually compatible, or enjoy the same logical

standing. Foreshadowing the descriptions below: explanation in terms of the

partisanship of the bureaucracy works by altering politicians’ perceptions of

the  appropriateness  of  interfering;  it  therefore  falls  within  a  logic  of

appropriateness  model.18 Explanations  in  terms  of  the  polarization  of  the

party  system  and the  size  of  the  market  for  news  work  by  altering  PSB

journalists’ attitude to their work and, a fortiori, politicians’ perceptions of

journalistic output at the PSB. Where politicians’ perceptions are positive (or

at least not negative), their motives for interfering are reduced (or, more dryly,

the net  utility derived from interference relative to the status quo ex ante

decreases). Finally, explanations in terms of de jure independence work by

partially constraining politicians’ attempts to sanction the broadcaster, given

adverse  views  of  PSB  output.  Where  interference  attempts  are  severely

constrained,  the  politician  cannot  interfere,  no  matter  how  pressing  the

motive. These three explanations fall within a (constrained) consequentialist

logic. Since de jure independence acts as a constraint after other factors have

provided  politicians  with  motives  to  interfere,  one  might  think  that  its

influence should always be felt. However, legal provisions are never entirely

clear or entirely self-enforcing. Where other factors such as the size of the

market  for  news  and  party  system  polarization  furnish  politicians  with

motives  to  interfere,  their  interpretation  of  de  jure  provisions  may  be

determined more by their motives than by disinterested interpretation of the

7



relevant  text.  That  noninstitutional  background  factors  in  society  have

usually been held to be determining in this way is strongly suggested by the

way  in  which  typologies  of  media  system  and  descriptions  of  public

broadcaster  have  tended  to  use  geographic  and  social  labels,  rather  than

institutionalist ones, to describe different media systems. 

1 Emilio Lledó Íñigo et al., “Informe para la reforma de los medios de comunicación de 

titularidad del estado”. Report for the Consejo para la reforma de los medios de comunicación de 

titularidad del estado (February 2005); Paolo Gentiloni, ”Linee guida per la riforma della Rai”. 

Available online at www.comunicazioni.it (2007).

2 Ellis S. Krauss, Broadcasting Politics in Japan: NHK and television news (Ithaca, NY: 

Cornell University Press, 2000); Ken Inglis, This is the ABC: The Australian Broadcasting 

Commission 1932-1983 (Melbourne: Black Inc., 2006); Jean-Claude Burgelman, “Political parties and

their impact on public service broadcasting in Belgium”, Media, Culture & Society, 11 (1989), 167-

193.

3 Eva Etzioni-Halevy, National Broadcasting Under Siege: A Comparative Study of Australia, 

Britain, Israel, and West Germany (London: Macmillan, 1987).

4 Robert Picard, “Assessing Audience Performance of Public Service Broadcasters”, European 

Journal of Communication, 17 (2002), 227-235.

5 Vittorio Grilli, Donato Masciandaro, and Guido Tabellini, “Political and Monetary 

Institutions and Public Financial Policies in the Industrial Countries”, Economic Policy, 6 (1991), 341-

392.

6 Erik Herron and Kirk Randazzo, “The Relationship between Independence and Judicial 

Review in Post-Communist Courts”, Journal of Politics, 65 (2003) 422-438.

7 Robert Elgie and Iain McMenamin, “Credible commitment, political uncertainty, or policy 

complexity? Explaining the discretion granted to Independent Administrative Authorities in France”, 

British Journal of Political Science, 35 (2005), 531-548; Fabrizio Gilardi, “Policy Credibility and 

Delegation to Independent Regulatory Agencies: A Comparative Empirical Analysis”, Journal of 

European Public Policy, 9 (2002), 873-893.

8 Lars Feld and Stefan Voigt, “Economic Growth and Judicial Independence: Cross Country 

8

http://www.comunicazioni.it/


Bureaucratic partisanship

The one factor which has been cited in a comparative work on PSB is the

partisanship  of  the  bureaucracy.  'Since  a  public  national  broadcasting

corporation exists in the same normative framework and in the same political

arena as the government bureaucracy, it  is  likely to have some features in

Evidence Using a New Set of Indicators”, European Journal of Political Economy, 19 (2003), 505-6; 

Alex Cukierman and Steven B. Webb, “Political influence on the Central Bank: International 

Evidence”, World Bank Economic Review 9 (1995), Tab. 3.

9 Michael Coppedge and Wolfgang H. Reinicke, “Measuring Polyarchy”, in Alex Inkeles (ed.), 

On Measuring Democracy (New Brunswick, N.J.: Transaction, 1991), p. 50, emphasis added; Robert 

A. Dahl, A Preface to Democratic Theory (Chicago: University of Chicago Press, 2006), p. 70; Robert 

A. Dahl, Polyarchy: participation and opposition (London: New Haven, 1971), pp. 2-3.

10 Carina S. Bischoff, “Political competition and contestability : a study of the barriers to entry 

in 21 democracies”, Ph. D thesis, European University Institute (Florence, 2006), pp. 112, 117.

11 Gentiloni, 'Linee guida per la riforma della Rai', §2.6.

12 Alex Cukierman, Central bank strategy, credibility, and independence: theory and evidence 

(Cambridge MA: MIT Press, 1992); Cukierman and Webb, 'Political influence on the Central Bank'.

13 Information on executive turnover was obtained from broadcasters directly and from 

LexisNexis news coverage. The most recent chief executive of each PSB has been omitted where 

including their tenure would reduce the value of TOR. Data on government changes was taken from 

Ian Budge, Jaan Woldendorp and Hans Keman, “Party government in 20 Democracies: an update 

(1990-1995)”, European Journal of Political Research, 33 (1998), 125-164; Ferdinand Müller-

Rommel, Katja Fettelschoss and Philipp Harfst, “Party government in Central Eastern European 

democracies: A data collection (1990-2003)”, European Journal of Political Research, 43 (2003), 869-

894; and subsequent issues of the European Journal of Political Research, except for Chile (Dieter 

Nohlen, “Chile”, in Dieter Nohlen (ed.), Elections in the Americas, volume 2 (Oxford: Oxford 

University Press, 2005)), and for the French language community and the Flemish community in 

Belgium.

14 MORI, “Quantitative Research to Inform the Preparation of the BBC Charter Review 2004”. 

9



common with it'. Etzioni-Halevy hypothesises that 'countries that have party-

politicised  bureaucracies  are  also  more  likely  to  to  have  party-politicised

public  broadcasting corporations as  compared with other countries where

the bureaucracies have become largely partisan'.19 Suppose that, subsequent

to the establishment of a public broadcaster, politicians engage in a search for

appropriate  models  of  behaviour  to  guide  their  behaviour  towards  the

broadcaster,  using  an  availability  heuristic.20 Given  that  PSBs  in  certain

respects resemble government departments more than they do corporations,

politicians  may  use  the  same  model  that  they  use  to  govern  their

relationships  with  bureaucrats  in  their  subsequent  relationship  with

broadcasters.  Where  the  model  of  politician-bureaucrat  relations  involves

party-politicisation,  politicians  will  be  used  to  giving  partisan  orders  to

bureaucrats, and will subsequently give such orders to broadcasters (and will

expect  them  to  be  carried  out).  Where  instead  the  model  of  politician-

bureaucrat relations involves "professionalized" bureaucracy, politicians will

Report of a Research Study conducted on behalf of the Department for Culture, Media and Sport 

(2004).

15 COMPAS, “Attitudes Toward Broadcast Issues, Canadian Content and the CBC”. Survey 

carried out for the Friends of Canadian Broadcasting (1999), p. 7.

16 CSA and Marianne, “L’image des journalistes et l’objectivité des médias” (27 February 

2003).

17 Istituto Eurisko and Maria Pia Montesi, “Immagine della RAI”. Internal company document 

(1988).

19 Etzioni-Halevy, National Broadcasting Under Siege, pp. 8-9.

20 Daniel Kahneman and Amos Tversky, “Availability: a heuristic for judging frequency and 

probability”, in Daniel Kahneman, Paul Slovic and Amos Tversky (eds.), Judgement under 

uncertainty: Heuristics and biases (Cambridge: Cambridge University Press, 1982).

10



be used to having bureaucrats disallow certain orders as incompatible with

basic  norms  of  professional  conduct,  and  will  thus  not  make  partisan

requests  of  broadcasters,  and/or  will  accept  broadcasters  rebuffing  such

requests. 

To operationalize the partisanship of the bureaucracy, I  use data from the

International  Institute of  Management Development,  which includes in its

survey of business executives a question on whether 'public service... is [or is

not] independent from political interference'.21 Scores range from one to six;

higher scores indicate greater independence. 

Size of the market for news

The size of the market for news differs widely between European countries.

In Sweden and Switzerland, close to four hundred newspapers are printed for

every 1,000 people. In Spain and Italy, the figure is closer to one hundred. 22

These  relative  differences  are  stable  across  time  and correlated  with  past

growth  in  literacy.23 They  also  have  important  consequences  for  the

perception of journalism in a country. A smaller market for news means that

newspaper publishers facing fixed costs will struggle to break even or profit

21 International Institute for Management Development, IMD World Competitiveness Yearbook 

2006 (Lausanne: International Institute for Management Development, 2006).

18 Johan P. Olsen and James G. March, “The Logic of Appropriateness”, Arena Working Paper 

04/09 (Centre for European Studies, University of Oslo, 1 May 2004).

22 UNESCO, “Daily newspapers:  Total average circulation per 1,000 inhabitants”, 

http://stats.uis.unesco.org/ (2007)

23 Daniel C. Hallin and Paolo Mancini, Comparing Media Systems: Three Models of Media and 

Politics (Cambridge: Cambridge University Press, 2004), p. 64

11



from sales  and advertising revenue alone.24 Consequently,  publishers  who

remain  in  business  will  either  be  uninterested  in  profit  or  will  take

subventions  from  other  interested  groups.25 Examples  of  the  former  case

include newspapers owned by political parties or large industrial groups (the

so-called  editori impuri in the Italian case). These publishers or groups will

seek  favourable  coverage  in  exchange  for  their  subventions,  either  by

pressuring existing journalists  or by recruiting on the basis  of  ideological

affiliation.  As  Giovanni  Bechelloni  writes  of  the  Italian  case,  '[p]olitical-

ideological  militancy  became,  from  the  twenties  and  thirties  onward,  a

winning card for entry into the profession. This condition. . . has meant that

the body of Italian journalists has been, in large part, made up of successive

cohorts of individuals selected on the basis of their political militancy'.26 Such

conditions make it difficult for the idea of objective or impartial journalism to

flourish.27 Instead, journalists are more likely to adopt an idea of journalism

as politically engaged activity.28 Patterson and Donsbach found that 74% of

Italian  journalists  rated  "championing  values  and  ideas"  as  very  or  quite

important in their work, compared to 45% in higher-circulation UK and 36%

in Sweden with higher circulation still.29 

This has consequences for the type of journalism practised by the PSB. The

more partial the journalists for hire - partial in the sense that they champion

certain values and ideas which are not widely held across society but instead

held by particular identifiable groups within society - the more partial the

resulting stock of journalists within the PSB, other things being equal. The

more  partial  the  stock  of  journalists  within  the  PSB,  the  more  likely

politicians are to see the output of the PSB as a partial activity, and as such

12



potentially  damaging  to  them and worthy  of  sanctioning.  Conversely,  the

larger the market for news, and the better established the idea of objective or

impartial  journalism,  the  more  likely  it  is  that  PSB  journalists  will  be

committed to such ideals, and the more likely politicians are to see the output

of the PSB as an attempt to report the facts. Facing negative coverage from

today’s  facts,  they  may  believe  that  tomorrow’s  facts  will  lead  to  better

coverage; or, they may believe that sanctioning in response to such negative

coverage will be ineffective if journalists are strongly committed to the idea of

reporting the facts. 

These developments are, of course, mediated by the strategies and the agency

of  executives  of  the  broadcaster.  Broadcasters  may  be  better  at  hiring

impartial  journalists;  or  may  constrain  journalists  by  adopting  certain

procedural rules governing their journalism. In its most extreme form, they

may require journalists to read out news supplied by other companies. Thus,

the BBC, Sweden´s Radiotjänst, and Denmark´s Statsradiofonien all began by

broadcasting the news they were supplied with by the press agencies. Agency

influence persisted: as late as 1936 the Ullswater Committee on Broadcasting

was able to state that '[t]he BBC... is dependent for the bulk of its news on

four  commercial  agencies'30,  and  in  Denmark,  Radioavisen’s  news  was

supplied by the press agencies until the sixties. Consequently, the mould for

public broadcast journalism was set early by press agencies specialising in a

terse,  factual  style.  Yet  these news agencies are themselves a product of a

large market  for  news:  whilst  the BBC in 1936 could count  on four news

agencies to supply them with material, EIAR, Rai’s predecessor in Italy, could

only count on one agency, Agenzia Stefani, which supplied only 'insufficient

13



and stale' dispatches.31

To operationalize the size of the market for news, I use the natural log of daily

newspaper circulation per 1,000 population for each country in 1975. 1975 is

used since there is reliable data available for this year, since later data would

in certain cases be later than the early years of the broadcaster (thus implying

reverse causation), and because there is some comparable data for countries

which did not exist in 1975.32 Because newspaper circulation in communist

countries was artificially inflated, I also use a dichotomous control variable to

account for this inflation.33

Party system polarization

Party system polarization has been cited both as a correlate of certain media

systems and as a specific explanation of low levels of independence in PSBs.

As Mancini and Hallin write, 'the notion of politically neutral journalism is

less plausible where a wide range of competing world views contend'.34 Their

view is  echoed by PSB journalists  and managers.  Ruggiero Orlando,  Rai’s

London correspondent  in  the  fifties,  wrote  that,  '[w]hereas  in  Britain,  the

existing agreement of ’90% of the people on 90% of the issues’ (Sir Winston

Churchill’s  figures)  leaves  ample  scope  to  ’non-controversial’  political

broadcasts,  the  disagreement  between  government  and  pro-Communist

opposition runs deep to the foundations of the national constitution which

makes it very difficult, and often impossible, to plead absolute impartiality'.35

The sentiment is not restricted to Italy. Oliver Whitley, chief assistant to the

BBC Director-General, claimed that 'the nation divided always has the BBC

on the rack'.36

14



The intuitive idea is that politicians react badly to claims repeated on radio or

television that  are far  from their  own preferred positions;  that  journalism

which repeats such claims can defend itself when such claims are rare,  as

they  are  in  party-systems  with  limited  polarization;  but  that  journalists

cannot so defend themselves when they report claims made by politicians in

polarized  party  systems,  where  claims  made  are  by  definition  far  apart.

Consequently, politicians react by interfering in the broadcaster to avoid such

objectionable claims being made in the future. 

Outside of  Britain  and Italy,  this  idea seems less applicable.  Mancini  and

Hallin  claim  that  political  journalism  in  Spain  is  similar  to  that  in  Italy

because "Spain and Portugal. . . had a form of polarized pluralism. . . during

brief periods of democracy early in the twentieth century”,37 but it is unclear

why  polarized  views  ninety  years  ago  should  affect  independence  now.

Adopting the polarization of the party system as an explanation also means

grouping Italy with other countries frequently described as polarized, such

as  Finland,  where,  despite  a  tendency  towards  self-censorship,38 the

broadcaster is relatively independent according to the measures presented in

Table 1. 

To operationalize polarization, I use the unweighted range of party left-right

scores for each country for parties reported by Huber and Inglehart.39 Huber

and Inglehart´s  measures  are  used in  preference to  other  data,  since they

track party position, rather than policy stands: to the extent that polarization

37 Hallin and Mancini, Comparing Media Systems, p. 61 .

38 Ari Heinonen, “The Finnish Journalist: Watchdog with a Conscience ”, in David Weaver 

(ed.), The Global Journalist (Cresskills, N.J.: Hampton Press, 1998).

15



is thought to affect independence, it is through the broadcasting of extreme

politicians’ statements, rather than politicians’ extreme policy proposals.

De jure independence

Perhaps  because  it  has  sometimes  been  used  as  a  proxy  for  de  facto

independence,  the  idea  of  de  jure  independence  has  often  been  unclear.

Clearly, de jure independence must refer to legal provisions, but which ones?

It  may  seem  tautological  to  suggest  that  one  should  include  those  legal

provisions  which  are  thought  to  have  a  bearing  on  actual,  de  facto

independence, but this should draw attention to the fact that every empirical

link between de jure and de facto independence itself depends on a theory of

which legal provisions are thought to influence independence. (Therefore, it

is  entirely  possible  that  the  low  correlation  observed  in  previous  works

between de jure and de facto independence results from a mis-specification

of those legal features which affect de facto independence). 

Potential  links  between  legal  provisions  and  de  facto  independence  are

numerous.  Provisions  might  involve  moral  suasion:  the  presence  of  a

commitment  to  independence  might  shame  politicians  and/or  journalists

into living up to such a provision. Or, provisions might create (dis)incentives

for independent behaviour - say, if licence fee settlements were decided by

viewers’  panels.  The  most  common  links,  however,  are  the  extent  of

sanctioning methods and the possibilities for selecting executives. 

First, sanctioning. Assume that PSB executives’ utility is a function of their

own  income,  autonomy,  reputation,  and  the  success  (commercial  or

16



otherwise) of the broadcaster.  Politicians can act so as to reduce (increase)

these  goods  contingent  on  the  broadcasters’  actions,  thereby  sanctioning

(rewarding)  PSB  executives,  who  will  come  to  anticipate  sanctioning  and

avoid the  kind of  programming that  leads  to  sanctions,  thereby  reducing

independence.  Where  sanctioning  mechanisms  are  heavily  constrained  by

law, this effect will be negligible, and the broadcaster will consequently enjoy

a high degree of de facto independence. 

Second,  appointments.  Whilst  sanctions  operate  through  changing

executives’  actions  given  their  preferences,  appointments  may  reduce

independence  by  changing  the  preferences  of  those  at  the  top  of  the

broadcaster. Where few (political) actors are involved in appointments, the

closer the match between the ideal point of the appointing individual and

that of the the appointee; conversely, where multiple (political) actors need to

agree  on  appointments,  the  match  between any  appointing  actor  and the

appointee will be looser. Where appointments last for a long time, the greater

the  potential  that  appointees’  preferences  will  diverge  from  those  of  the

appointing agent over time, thus increasing the possibility for independence.

Conversely, the more frequent and more easily revoked these appointments

are,  the  stronger  this  effect.  (Powers  of  dismissal  may,  of  course,  also  be

interpreted as a method of sanctioning). 

Table 2  presents thirteen indicators  used to construct  an index of  de jure

independence using these two links. These indicators are heavily reliant on

prior work done by Gilardi and Elgie and McMenamin.40 Items in the first

column refer to sanctions; items in the second column refer to appointments.

17



Each is based on legal provisions commonly found in the laws establishing

PSBs. 

[TABLE 2 ABOUT HERE]

The  first  two  indicators  -  reporting  to  government  and  reporting  to

parliament - are already used in the literature. Where an agency must report

to  a  political  body frequently,  the  psychological  costs  of  appearing before

intense  committee  pressure  and/or  questioning  and  media  intrusion  can

operate  as  sanctions  where  members  of  the  committee  wish  to  sanction.

Therefore, the more often legislation allows for such reports, the greater the

opportunity for the politicians to sanction the broadcaster. 

Borrowing is also used in Gilardi. The idea is this: due to the capital-intensive

nature  of  broadcasting,  broadcasters  occasionally  require  large  capital

expenditure which cannot be met by current revenue streams, but must be

borrowed. Failure to invest  will  result  in competitive disadvantage.  Where

borrowing  requires  ministerial  permission,  the  minister  can  threaten  to

withhold permission either to punish the broadcaster for prior behaviour, or

to blackmail the broadcaster and so induce future behaviour. In either event,

where legislation requires the broadcaster to seek ministerial permission to

borrow, the greater the opportunity for the relevant minister(s) to sanction

the broadcaster. 

New operations is not, to my knowledge, found in other indexes. Due to the

high-technology  nature  of  broadcasting,  new  operational  techniques  may

become necessary, or old operational techniques obsolete; broadcasters may

therefore require to adopt new techniques or jettison old ones in order to

18



avoid competitive disadvantage. As with borrowing, where new operations

require  ministerial  permission  the  minister  can  threaten  to  withhold

permission  either  to  punish  the  broadcaster  for  prior  behaviour,  or  to

blackmail the broadcaster and so induce future behaviour. In either event,

where legislation requires the broadcaster to seek ministerial permission to

start new operations, the greater the opportunity for the relevant minister(s)

24 James Hamilton, All the News That’s fit to Sell: How the Market Transforms Information Into 

News (Princeton, N.J.: Princeton University Press, 2004) 

25 Maria Petrova, “Newspapers and Parties: How Advertising Revenues Created an Independent 

Press”. Unpublished working paper (200 7).

26 In Alessandro Mazzanti, L’obiettivita giornalistica: un ideale maltratto (Napoli: Liguori, 

1991), p. 14

27 ibid., pp. 49, 91, 189

28 Daniel Hallin and Styliano Papathanassopoulos, “Political clientelism and the media: 

southern Europe and Latin America in comparative perspective”, Media, Culture & Society, 24 (2002)

, 175-195.

29 Thomas Patterson and Wolfgang Donsbach, “News Decisions: Journalists as Partisan Actors”,

Political Communication, 13 (1996) , 455-468.

30 Report of The Broadcasting Committee 1935, Cmd. 5091 (London: Her Majesty’s Stationery 

Office, 1936) .

31 Valerio Castronovo, Luciana Giacheri Fossati and Nicola Tranfaglia, La stampa italiana 

nell’eta liberale (Bari: Laterza, 1979), p. 64 .

32 Data for the Baltic countries were taken from Svennik Hoyer, Epp Lauk and Peeter Vihalemm

(eds.), Towards a Civic Society: The Baltic Media’s Long Road to Freedom (Tartu: Baltic Association 

for Media Research/Nota Baltica, 1993); data for the Czech Republic, Slovakia, Flanders and the 

French language community in Belgium were imputed from parent countries. It is likely that the model

fit would have improved had separate 1975 data for these latter four areas been available; the Belgian 

French-language broadcaster has lower levels of independence than predicted, and the French language

community reads fewer newspapers than Flanders; the same is true for Slovakia compared to the 

19



to sanction the broadcaster. 

Contract  Term  is  specific  to  public  service  broadcasting.  Some  public

broadcasters are established in perpetuity, as is their qualification as a public

service broadcaster. Other public broadcasters are established as companies

for  a  limited  time;  or,  their  public  service  concession  is  time-limited;  or,

increasingly, agreements regulating the public service concession are set for a

limited  number  of  years.41 Where  such  contract  terms  are  limited,  the

broadcaster is more likely to face periodic intrusion into its operations, and

the threat of sanctioning. 

Funding  is  obviously  of  key  importance.  Where  the  funding  mechanism

guarantees  a  secure  revenue  stream,  the  de  jure  independence  of  the
Czech Republic. 

33 It might be thought that this control variable might in fact be an independent variable in its 

own right, reflecting the legacy of a Leninist philosophy of the press (cf. Andrew Milton, “Bound but 

not gagged: Media Reform in Democratic Transitions”, Comparative Political Studies, 34 (2001), 493-

526). For all that they were under Soviet influence, it would be a mistake, however, to think that a 

Leninist philosophy of the press applied equally well in Poland, Estonia and Russia; or to think that 

stated commitments to such a philosophy were incompatible with the development of professional 

norms (see Jane Lefwich Curry, Poland’s Journalists: Professionalism and Politics (Cambridge 

University Press, 1990)). 

34 Hallin and Mancini, Comparing Media Systems, pp. 59, 61.

35 Ruggero Orlando, ”Letter to Harman Grisewood, Director, BBC Spoken Word”. In BBC 

Written Archives Centre File E1/1008/3 (11 July 1954).

36 Quoted in Asa Briggs, Governing the BBC (London: BBC, 1979), ch. 1.

39 John Huber and Ronald Inglehart, “Expert Interpretations of Party Space and Party Locations

in 42 Societies”, Party Politics, 1 (1995), 73-111.

40 Gilardi, 'Policy Credibility and Delegation to Independent Regulatory Agencies'; Elgie and 

McMenamin, 'Credible commitment, political uncertainty, or policy complexity?'.

20



broadcaster will be high, as politicians cannot intervene arbitrarily to reduce

company  revenue.  Where  the  funding  mechanism  guarantees  a  secure

revenue stream but future increments are subject to political discretion, the

broadcaster will be less secure; where the funding mechanism generates a

short-term  income  stream  only,  and  where  continuation  of  that  income

stream is subject to political discretion, the opportunities to sanction will be

numerous. Finally,  state participation in the ownership of a company may

generate opportunities for sanctioning, where, if the broadcaster is structured

as  a  normal  public  company with  share  ownership,  the  requirement  that

certain  resolutions  be  approved at  annual  general  meetings  may give  the

share-holding minister  power over  the  broadcaster.  (In  recognition of  this

possibility,  some  laws  -  i.e.,  the  Portuguese  law  on  radio  and  television

restructuring - explicitly forbid the minister this power). 

The second group of indicators, Appointments, is largely drawn from Elgie

and McMenamin, comprising three indicators (Tenure, Appointing Body, and

Dismissal) for the first and second executive bodies. An example of a first, or

upper executive body, is the former Board of Governors of the BBC or the

Fernsehrat  of  ZDF;  an example of  a second executive body is  the post  of

Director-General,  Intendant,  or,  more  rarely,  a  multiple-member  executive

board.42 

Broadcasters were first assigned scores for each indicator on the basis of the

appropriate legislative text.43 The two groups of indicators - Appointments

and Sanctions - were then averaged, and the average of the two groups taken

as the overall  value for  the broadcaster’s  de  jure independence.  Alternate

21



specifications of the index of de jure independence do not change the results

appreciably.  Gran  and Patterson  argue  that  the  de  facto  independence  of

agencies  depends  not  on  the  mean  value  of  legislative  guarantees  of

independence, but on the minimum, since politicians will attack the ’weakest

link’.44 Yet countries which score highly on Appointments also score highly

on Sanctions; the correlation between the two terms is 0.91. The specification

also  matches expert  attempts  to  insulate  PSBs from political  pressure:  the

score for one model law on public broadcasting would be the second-highest

in the sample, beaten only by Switzerland.45

Methodology

The  universe  of  public  service  broadcasters  operating  at  national  level  in

consolidated democracies consists of approximately fifty cases. From these, I

have  drawn  an  availability  sample  of  the  36  PSBs  listed  in  Table  1,

periodicised according to the duration of the legislative text. The sample is an

availability  sample  in  that  broadcasters  were  excluded  if  they  lacked

information  on  legislative  standing  and/or  turnover.  Values  for  the

partisanship of the bureaucracy were imputed in five cases using the mean.46 

This sampling is likely to underestimate the number of low independence

broadcasters,  since  a  number  of  the  excluded PSBs  have  low values  of  I:

numerous government changes in Turkey have been followed by a change in

the Director-General of TRT, and the average tenure of Directors-General of

ERT in Greece during the eighties  was eight  months.47 Nevertheless,  such

omitted cases seem to be in line with theoretical expectations: both Turkey

and  Greece  have  extremely  low  newspaper  circulation  per  population.

22



Periodicisation of the broadcasters according to legislative standing may seem

artificial,  given the historical continuity present in the development of the

market for news. Given the theoretical interest in identifying the effect of de

jure independence, however, periodicisation does seem necessary; as for the

remaining variables which vary less over time, one can only note that "one

faces continuous problems of ’aggregation’ of the temporal units. . . [if] for

one aspect  of  the research the temporal  unit  of reference is  the legislative

period,  those  properties/  variables  which  can  be  evaluated  only  at  the

temporal level of the regime will have to be considered as constant for each

legislative  period  internal  to  the  regime".48 The  shortest  period  under

consideration is the nine years of France Télévisions under loi no. 696/1974;

the longest is the BBC (1944-2006). 

I use multivariate ordinary least squares (OLS) linear regression to estimate

the relative effects of the four potential explanatory factors listed above. The

use  of  a  dependent  variable  bounded  between  zero  and  one  means  that

checks for heteroskedasticity are necessary. I therefore report statistics for the

Breusch-Pagan test alongside each model. 

Results

Table 3 shows the results of the regression analysis. The first column of data

shows  the  full  model,  with  all  four  main  explanatory  variables  and  one

interaction term included. With an n of 36, this model has too high a ratio of

variables to observations. It also faces problems of heteroskedasticity.  It  is,

however, clear from the model that the partisanship of the bureaucracy and

the degree of polarization add little to the model, and can safely be removed.

23



The second column shows the reduced model, with all three terms significant

at the 0.05 level. All coefficients are in the predicted direction; the value of

Cook´s  distance  is  less  than  0.25  for  all  cases,  and  problems  of

heteroskedasticity  faced  by  the  previous  model  disappear.  The  resulting

model explains over half of the variance in PSB independence. 

[TABLE 3 ABOUT HERE]

If the model is broadly correct - and if the unexplained variance is not the

result  of  some other  systematic  factor  -  then  the  prospects  for  designing

independent  public  service  broadcasters  are  relatively  good.  Assuming

average press circulation, an increase from no legal protection to full legal

protection would result in an increase from negligible to almost total de facto

independence. Of course, these values are never observed in real life, as every

PSB  law  grants  the  broadcaster  some  protection.  Within  the  range  of

observed values, however, the difference between the minimum De Jure score

of  0.15  and  the  maximum  of  0.82,  is,  nevertheless,  still  large.  We  can

understand the substantive significance of these coefficients better if we apply

them  to  a  real-world  example  of  PSB  reform.  In  Spain,  the  Zapatero

government, following a report by a committee of sages, drafted a new law on

RTVE establishing a single-tier board of twelve members nominated by the

parliament for a non-renewable six year term, one of whom would be the

President of the new corporation. The reform scores much higher than the

previous law of 1980 (0.8 compared to 0.5). The likely effect of the law on

RTVE´s independence will be positive: from an independence score of 0.49,

the  mean  predicted  independence  score  would  rise  to  0.78  (SD  =  0.068),

24



fulfilling the intent behind the legislation of liberating RTVE from excessive

governmental control.49

Conclusion

Given the magnitude of the effects of de jure independence noted above, the

potential for designing independent PSBs seems great. If, as I claimed at the

beginning,  PSB  independence  is  both  desired  and  desirable,  then  this

conclusion should be heartening: within the limits of what can be explained

by existing theories, an important determinant of independence - legislative

provisions - is easily tractable. Questions of institutional design, however, are

rarely simple. Designers often have a multiplicity of goals in mind; there is no

guarantee  that  PSB  independence  is  compatible  with  other  desirable

characteristics of the broadcaster. Additionally, asking about the capacity of

institutional design to resist politicians’ current desires to interfere in the PSB

begs the question of whether these institutions are, as Riker memorably put

it, "congealed preferences",50 and, if so, just how congealed? If independence-

preserving  institutional  designs  could  be  easily  rewritten,  their  worth  is

greatly diminished.  Fortunately,  the de jure independence granted by PSB

reforms seems only to increase: reforms of the French, Italian and Spanish

laws on PSB have all granted greater de jure independence to the broadcaster.

Thus, de jure PSB independence tends to congeal upwards, a positive finding

if PSB independence is indeed valued as I have suggested.

25



26



TABLE 1

27



TABLE 2

Operations Appointments
1. Reporting to government 

 no reporting requirement: 1 
 annual written reporting to executive:

0.66 
 annual  in-person  report  to  executive:

0.33 
 greater  than  annual  in-person

1. Term of office of first executive group 
 more than six years: 1 
 six years: 0.8 
 five years: 0.6 
 four years: 0.4 
 less than four years: 0.2 
 no fixed term: 0 

41 Tomas Coppens and Frieda Saeys, “Enforcing performance: new approaches to govern public 

service broadcasting”, Media, Culture & Society, 28 (2006), 261-284. 

42 In some cases, where the number of members was large and the methods used to appoint 

them divergent, I have assigned different scores for some part of the board, and averaged these scores. 

For example: in Italy following the passage of the 1975 reform of Rai, six members of the sixteen 

member administrative council were nominated by the majority shareholder (the state, coded here as 

the executive), whilst the remaining ten members were nominated by a parliamentary committee. The 

score is therefore equal to [(6 × 0.25) + (10 × 0.75)]/16.

43 Information on legislative standing was taken from: Australia: the Australian Broadcasting 

Corporation Act 1983, as amended; Austria: 1966 Broadcasting Act; Belgium (Flemish-language 

community): "Décret relatif a la transformation de la BRTN en une société anonyme de droit public" 

(29th April 1997) (French-language translation); Belgium (French language community): "Décret du 

14 juillet 1997 portant statut de la Radio-Télévision belge de la Communauté française (RTBF)"; 

Bulgaria: the Radio and Television Law of 1998; Canada: the 1991 Broadcasting Act; Chile: law 

19/132 of the 30th March 1992; Czech Republic: 483/1991 Coll., Act of the Czech National Council 

of 7 November 1991 on Czech Television and Metykova (2005, ch. 4); Denmark: law no. 215 of the 

11th June 1959, law no. 421 of the 15th June 1973, and law no. 374 of the 10th June 1987; Estonia: 

the Broadcasting Act of 1994, as amended; Finland: Act on Yleisradio Oy of 1993, as amended; 

France: Loi ordinaire 74-696 du 07/08/1974 relative a la radiodiffusion et television, loi n◦ 82-652 du 

29 juillet 1982 sur la communication audiovisuelle; Germany: Statute of ZDF (April 1962), as 

amended; Hungary: Act on Radio and Television Broadcasting, act I of 19th May 1996; Israel: Israel 

Broadcasting Authority Law, no. 5725 -1965; Japan: the Broadcast Law, no. 132 of 2nd May 1950, as 

amended; Latvia: Radio and Television Law (consolidated); Lithuania: Law on the National Radio and

Television, No I-1571 of October 1996, as amended; New Zealand: the Television New Zealand Act 

28



reporting: 0 
2. Reporting to parliament 

 no reporting requirement: 1 
 annual  written  reporting  to

parliament: 0.66 
 annual  in-person  report  to

parliament: 0.33 
 greater  than  annual  in-person

reporting: 0 
3. Borrowing 

 borrowing unrestricted: 1 
 borrowing  requires  ministerial

2. Appointing  body  for  first  executive
group 
 management board members: 1 
 complex  mix  of  executive  and

legislature: 0.75 
 the legislature: 0.5 
 the executive collectively: 0.25 
 one or two ministers: 0 

3. Dismissal of first executive body 
 dismissal not possible: 1 
 dismissal for non-policy reasons: 0.5 
 dismissal  at  appointing  body’s

2003; Norway: the Broadcasting Act of 4 Dec. 1992 no. 127, as amended; Poland: the Broadcasting 

Act of the 29th December 1992; Portugal: the Television Broadcasting Act, Law no. 32/2003; Republic

of Ireland: the Broadcasting Act, 2001; the Broadcasting Act, 1976; the Broadcasting Authority Act, 

1960; Romania: Law no. 41 of June 17 1994, "On the Organization and Operation of the Romanian 

Broadcasting Corporation and of the Romania Television Corporation”; Slovakia: the Act on Slovak 

Television and Monika Metykova, ”Regulating public service broadcasting: The Cases of the Czech 

Republic, Slovakia and Ireland”, Ph. D thesis, Masaryk University (Brno, 2005), ch. 4; Slovenia: the 

Law on Radio and Television of 1994; South Africa: the Broadcasting Act 1999; Sweden: information 

made available by SVT; Switzerland: "Statuto della Società svizzera di radiotelevisione (SRG SSR 

idée suisse)", of 22nd November 1991, as amended; United Kingdom: successive Royal Charters and 

Agreements with the BBC; United States of America: the 1967 Public Broadcasting Act, as amended.

44 Brian Gran and Robin Patterson, “Law and Weak Links of Independence: A Fuzzy-Sets 

Analysis of Children’s Ombudspersons”, unpublished working paper; Garry Goertz, Social science 

concepts : a user’s guide (Princeton: Princeton University Press, 2006), p. 129-139.

45 Werner Rumphorst, “Model Public Service Broadcasting law”, UNESCO (Geneva, 1999).

46 Results from the regression without imputation did not differ significantly; they are available 

on request.

47 Georgia Chondroleou, “Policy networks in comparative perspective: Media policy networks in

Britain and Greece”. Paper presented at the ECPR 2001 General Conference. 

48 Stefano Bartolini, “On Time and Comparative Research”, Journal of Theoretical Politics, 5 

(1993), 131-167, at p. 148.

49 Bootstrapped estimates after 1000 iterations obtained using Zelig, by Kosuke Imai, Gary King

and Olivia Lau, “Zelig: Everyone’s Statistical Software” (2006), http://gking.harvard.edu/zelig.

50 William Riker, “Implications from the Disequilibrium of Majority Rule for the Study of 

29



permission: 0 
4. New operations, sub-contracting 

 no  requirement  for  ministerial
approval: 1 

 require ministerial approval: 0 
5. Term of service contracts 

 greater than six years: 1 
 six years: 0.8 
 five years: 0.6 
 four years: 0.4 
 three years: 0.2 
 less than three years: 0 

6. Mechanisms for altering funding 
 automatically uprated licence fee: 1 
 discretionally  uprated  licence  fee:

0.75 
 advertising: 0.5 
 pluriannual  grant  from  parliament:

0.25 
 annual grant from parliament: 0 

7. State participation: 
 independent foundation: 1 
 non-majority state participation: 0.5 
 total or majority state participation: 0

convenience: 0 
4. Term of office of second executive group 

 more than six years: 1 
 six years: 0.8 
 five years: 0.6 
 four years: 0.4 
 less than four years: 0.2 
 no fixed term: 0 

5. Appointing  body  for  second  executive
group 
 executive  director  or  other

independent organisation: 1 
 complex  mix  of  executive  and

legislature: 0.75 
 the legislature: 0.5 
 the executive collectively: 0.25 
 one or two ministers: 0 

6. Dismissal of second executive body 
 dismissal not possible: 1 
 dismissal for non-policy reasons: 0.5 
 dismissal  at  appointing  body’s

convenience: 0 

Institutions”, American Political Science Review, 74 (1980), 432-446, at p. 445.

30



31



TABLE 3

32



Footnotes

33


	Explaining the de facto independence of public broadcasters
	Abstract

	Explaining the de facto independence of public broadcasters
	Introduction
	De facto political independence
	Four potential explanatory factors
	Bureaucratic partisanship
	Size of the market for news
	Party system polarization
	De jure independence
	Methodology
	Results
	Conclusion
	Footnotes


