
7	 The media between market and 
politics

Chris Hanretty

The Italian media has traditionally suffered from a lack of autonomy from 
politics. This lack of autonomy has historical roots. Owners of print and (later) 
broadcast media have found it difficult to profit, and have thus pursued political 
goals instead. This has had consequences for the types of journalists recruited. 
The public broadcaster RAI has thus found it difficult to resist pressure from 
politicians, pressure which antedates Berlusconi’s entry into politics, but which 
has been accentuated because of it. The issue of the independence of RAI and the 
duopoly in the television market thus remain substantial and unresolved issues for 
the Italian media. 

Introduction
The Italian press and broadcast media do not enjoy a good reputation abroad. 

Sometimes this reputation is unmerited. When international commentators discuss 
how the Italian media entertains people, they typically focus on crasser elements 
of Italian television programming – ‘bosoms falling out of skimpy dresses’ (Jones 
2003: 117) – instead of less accessible ‘high culture’ programming. (An example 
of the latter might be Roberto Benigni’s recitation of Dante in prime-time without 
commercial interruptions). Broadcast executives have often insisted that Italian 
television, at its best, is the equal of any other European television.

More often, however, international comment focuses on how the Italian media 
informs people. Here, international and domestic opinion is typically strongly 
negative. One commentator said: ‘In particular, it is argued that the press is not 
properly independent due to a number of factors: dependence on owners who 
use it to pursue their own political agendas; tendency to conflate opinion and 
information; vulnerability to business interests, especially in financial reporting; 
[and] the demise of the tradition of investigative journalism’ (Lumley 2000: 402). 
These criticisms apply with even greater force to the broadcast media, where the 
public service broadcaster RAI1 has, since its inception, been subject to political 
interference of varying intensity and where the main commercial broadcasting 
group, Mediaset, is owned by the leader of Italy’s largest party and current Prime 
Minister, Silvio Berlusconi.

The situation these criticisms describe is undesirable both aesthetically and 
normatively: aesthetically, because politicization of the broadcast media has 
produced what one BBC correspondent described as ‘sloppy and substandard’ 



86  Chris Hanretty

broadcasting with ‘news footage […] as shaky and out of focus as a holiday video 
[…]  [and] reports [which] are thin on facts but dense on comment’ (Frei 1996: 
62); normatively, because political interference (from politicians or media owners) 
may result in a lack of alternate sources of information, a basic requirement of 
democracy. This risk is not just theoretical: the non-profit organization Freedom 
House downgraded its rating for press freedom in Italy from ‘Free’ to ‘Partly Free’ 
due to Berlusconi’s interference in RAI in 2003, and restored it upon Berlusconi’s 
2006 exit from government.

It is this lack of autonomy from politics – at a time when other European 
countries such as Spain are moving forward – which makes Italy the sick man of 
Europe as far as the media is concerned. This sickness is, however, chronic, and as 
such precedes Berlusconi’s entry into politics. In this chapter I demonstrate how 
the media’s lack of autonomy has historical roots which considerably antedate 
Berlusconi.

Owners

The market for newspapers during the first sixty years of the Kingdom of Italy was 
not promising: at the kingdom’s founding in 1861, only a quarter of the Italian 
population could read (Castronovo et al. 1979: 10–1); and universal (>90 per cent) 
literacy would not come before 1959 (Banks and International 2007). At 1/35th 
the daily wage of an average industrial worker, the cost of buying a newspaper 
was also prohibitive for many ordinary Italians at the start of the twentieth century 
(Zamagni 1989: 118).

Limited potential readership meant that sales were paltry by international 
comparison. The Corriere della Sera became Italy’s biggest selling newspaper 
when, in the first decade of the new century, it started selling more than 200,000 
copies daily (Castronovo et al. 1979: 143). In the UK, the Daily Mail – then 
the best-selling newspaper in the world – sold five times as many copies. These 
differences between Italy and other European countries persisted even as literacy 
and real incomes converged (see Table 7.1).

Limited sales meant limited profitability. Consequently, continued losses had 
to be compensated for by other means. During the early development of the Italian 

Table 7.1  Press circulation per 1,000 population

Country 1950 1975 1990 2004

Sweden 433 572 526 481

United 
Kingdom

609 431 388 290

Italy 108 113 106 137

Source: Banks and International Databases (2007), UNSECO Institute for Statistics  
(http://stats.uis.unesco.org)

Note: The Herfindahl-Hirschman index (HHI) is a commonly used indicator of concentration. Figures 
of over 1000 indicate a concentrated market; figures over 1800 indicate a highly concentrated market. 



The media between market and politics  87

press, most revenue for most newspapers came from governmental or partisan 
sources; even extraordinary daily sales could never cover costs (Mazzanti 1991: 
49). In the first twenty years of the twentieth century, occasional subsidies were 
replaced with more obvious forms of intervention. This was the period in which 
the first Socialist and Catholic party newspapers emerged, funded by direct 
subventions from the parties, income passed on from elected party officials, and 
traditional subsidies from sympathetic industrialists. Large industrial groups 
also began making their first acquisitions in the newspaper market in this period. 
(Emblematic of this move is FIAT’s acquisition, through its president Giovanni 
Agnelli, of La Stampa). These new actors – the political parties and large industrial 
groups – were content to subsidize newspapers that would otherwise be loss-
making because it allowed them to exercise a voice in Italian politics. 

Unprofitability was consistent: even in the mid-1970s, a time of great interest 
in politics, only 17 of 74 newspaper chains were able to turn a profit (Murialdi 
and Tranfaglia 1994: 5). (The government responded by introducing a system of 
ad hoc subsidies). Ownership, however, gradually changed. Christopher Wagstaff 
(2001: 297; emphasis added) felt able even as late as the start of the current 
century to state that

Newspapers can be owned by companies that exist for, and earn their revenue 
by, publishing. Alternatively, they can be owned by companies which exist 
for, and earn most of their revenue from, other activities, and for whom the 
newspaper is merely a tool for promoting those other activities […] Italy at 
the moment has almost none of the first kind of newspapers.

In truth, this judgment was belated. In the 1970s, dedicated media groups had 
begun to enter what was by then a weakened marketplace. Rizzoli, a Milan-based 
publisher, acquired a majority stake in the Corriere della Sera in 1974; it was 
followed by the purchase, a year later, of Repubblica, Italy’s second newspaper, 
by Carlo De Benedetti. These two groups are now the largest print media groups 
in Italy (see Table 7.2). Though these groups derived their entire revenue from 
publishing, they were still involved in politics: Rizzoli was only allowed to 
purchase the Corriere after a previous suitor, Eugenio Cefis, had been blocked by 
the Christian Democrats.

The arrival of Rizzoli and De Benedetti was welcomed. Staff believed that 
since both were editori puri (pure proprietors) they would not seek to influence 
the line of the newspaper or to shape its coverage. This had obviously been the 
case with the party newspapers, and to a lesser extent with the larger newspapers. 
In part, these expectations were met with the confirmation of the existing director, 
Piero Ottone, as editor-in-chief, a decision which upset the DC. Subsequently, 
however, the group was recapitalized through Vatican-connected banks, and a new 
director – Franco di Bella, subsequently revealed to be a member of the influential 
Masonic lodge P2 – was installed (Castronovo et al. 1979: 10–4).

The influence of these editors, and the use they made of newspapers to speak to 
other elites, created journalism written for those in the know. American journalist 



88  Chris Hanretty

William Porter was heavily critical of the self-referentiality of Italian journalism, 
particularly in its political aspects: Italian journalism is difficult to read, he argued, 
not because it is overwhelmingly intellectual, but because it is ‘stylized and in-
group’: in political reporting the numerous labels attached to the various party 
factions meant that those who were not regular readers, and thus did not know 
these labels, had great difficulty in understanding even basic political reportage 
(Porter 1983: 15). It is therefore unsurprising that sales continued to lag even after 
great advances in literacy and purchasing power: Angelo Del Boca, in Giornali in 
Crisi (1963), estimated that 62 per cent of Italian had the means and education to 
read a newspaper but never bothered to do so (Porter 1983: 4).

Journalists

Since owners bought newspapers in order to push a political line, journalists 
were hired to help create that political line. This was particularly the case with 
the editors of the different newspapers. This tendency for editors to be primarily 
political characters was strengthened with advent of fascism (which, ironically, 
signaled the ascent to power of a former journalist). Fascism had multiple negative 
effects on journalism, the most immediate of which was the systematic purge 
of all journalists who were not members of the Fascist party, and, as a natural 
concomitant, the promotion of all those who declared themselves to be committed 
partisans. Thus, ‘the fascist parenthesis finished by freezing and depriving of all 
sense those timorous moves towards European – in particular, Anglo-Saxon – 
models of journalism’ (Mazzanti 1991: 84). ‘Political and ideological militancy 
became, at the beginning of the Twenties and Thirties, a winning card as far as 
entering the profession was concerned’ (Becchelloni, in his preface to Mazzanti 
1991: 14).

Turning journalists into fascists was easier because at the time there were 
relatively few journalists, at least in comparison to the total population. There 

Table 7.2  Print media groups in Italy

Group Principal publications 2008 market share

Gruppo Editoriale 
l’Espresso

Repubblica, l’Espresso 26.9

RCS Mediagroup Corriere della Sera, 
Gazzetta dello Sport

26.8

Il Sole 24 Ore Il Sole 24 Ore 11.5

Caltagirone Editore Il Messaggero, Il Mattino, 
Leggo, Il Gazzettino

10.4

Poligrafici Editori Resto del Carlino, La 
Nazione, Il Giorno

8.5

Degree of concentration (Herfindahl Hirschman 
Index)

1,820



The media between market and politics  89

are still relatively few journalists: despite the over-inflated membership numbers 
of the Order of Journalists (see below), the number of journalists per capita is 
quite low. According to UNESCO figures for 2002–2003, the number of full-time 
journalists employed in Italy per 1,000,000 population was 153 in comparison 
to 203 in the United Kingdom and 627 in Sweden. It should be noted, however, 
that the number of daily newspaper titles in each of these countries is roughly the 
same, at about 100 (slightly less in Sweden and Italy, slightly more in the UK). 
Journalists are therefore fewer in number and less concentrated.

Conversion of the journalistic corps into cheerleaders for fascism was perhaps 
also made easier by the fact that many Italian journalists of the time were upwardly 
mobile, drawn from the middle to upper classes. ‘Advocates, procurators, and 
notaries made up the backbone of Risorgimento-period political journalism in 
Piedmont. Next to the advocates and the teachers there were numerous doctors 
[…] who, having signed on as volunteers, subsequently entered the journalistic 
profession definitively’ (Castronovo et al. 1979: 62). Several years later Porter 
(1983: 52) reported that entrants into the journalistic profession were ‘generally 
[…] not only well educated, but well connected’.

The limited number and high social profile of journalists, together with the 
protection of their political patrons, meant that reputation-building measures – 
investment in education, and commitment to certain professional rules and values 
– were derided as unnecessary. One noted journalist asked,

How does one grant a degree in journalism? It’s like granting a degree to 
novelists, to painters. The journalist is one who creates. How on earth can you 
release a diploma in creativity?

(quoted in Farinelli et al. 1997: 328)

The first courses in journalism did not begin until the 1980s (Murialdi and 
Tranfaglia 1994: 31): the first university degree in journalism was created only 
later. Consequently, Italian journalists typically have less formal education 
than journalists in Spain or the United Kingdom, and less education specific to 
journalism (Mancini 1999: 104; Canel and Piqué 1998; Henningham and Delano 
1998).

Equally, the first self-regulatory codes only appeared towards the 1990s, with 
professional codes of ethics first appearing at two newspapers with diametrically 
opposed points of view (Il Sole 24 Ore, owned by Confindustria, and Il Manifesto, 
the communist daily), before a nationwide agreement on ethical codes agreed by 
the journalists’ union in 1993 (Zaccaria 1998: 523). This development was late by 
comparison with other continental European countries.

Why was there underinvestment in such reputation-building measures? I 
suggest that there are two reasons: first, given the social profile of journalists, 
there was no reputation deficit to remedy. There was, and is, no Italian equivalent 
of the ‘hack’ journalist. Second, such measures are often undertaken as part 
of what sociologists would call a ‘professionalization project’: the attempt to 
strike a bargain with the state whereby professions agree to regulate themselves 



90  Chris Hanretty

in exchange for a state-granted monopoly on the exercise of their profession, 
allowing the profession to pursue social closure and extract monopoly rents. Yet 
the fascist state had already permitted premature social closure by creating the 
Ordine dei Giornalisti (Order of Journalists). This Order was created in 1925 by 
the fascist regime to control entry into the profession. Quickly supplanted by the 
fascist trade unions which grew up around it, it existed in limbo for much of the 
post-war period until Law 69 of 3 February 1963 stated, formally, that ‘no one 
may assume the title or exercise the profession of journalist if not registered on the 
list of professionals’. The constitutionality of this provision has been repeatedly 
tested.

The registration requirement is a mild inconvenience: the Order’s full list, 
comprising over 80,000 names and available online includes many who are 
journalists in name only (including numerous politicians). 2 A more serious barrier 
was represented by the esame di idoneità (aptitude test), which had a failure rate 
of around 15 per cent (Porter 1983: 59).

The institutional apparatus of journalism – the Order of Journalists and the 
associated trade union the FNSI – was thus over-developed, whilst agreement on 
the key values of journalism was under-developed. Particular in this respect is 
the debate over objectivity. Italian journalism has never had much truck with the 
notion of objectivity, stressing the inexorably interpretative element of journalism 
over the relaying of brute facts. The most well-known critic of objectivity in 
journalism is Umberto Eco, who wrote that

when one chooses to publish instead of throw out an item of news, one carries 
out an act of interpretation which derives from the importance that [one] as a 
journalist judges the item to have […] the journalist does not have a duty to 
be objective […] [He must] convince the reader not that he is telling the truth, 
but rather […] that he is telling ‘his’ truth

(quoted in Mazzanti 1991: 194)

Opposition to this line never formed a majority. While Eco’s philosophical 
pedigree is not in question, the release from the demands of objectivity must have 
been welcome to those journalists who were, through conviction or necessity, 
pushing a partisan line. One should therefore be skeptical about the reasons which 
led to the discrediting of the notion of objectivity: as former editor of the Corriere 
della Sera Piero Ottone (1996) put it, ‘never say objectivity doesn’t exist. It’s the 
alibi of those who want to tell you bullshit’.

RAI

Given the limited autonomy of the printed media from politics, the prospects for 
political autonomy of the broadcast media – typically subject to greater regulation 
in most European countries – were not good. After fascism post-war broadcasting 
in Italy was not remade by the Allies as it was in Germany; indeed most books 
on the history of RAI – the public broadcaster established in October 1944 – 



The media between market and politics  91

demonstrate the substantial organizational continuity between the fascist EIAR 
and the new company (Chiarenza 2002). 

Until the 1960s, RAI was largely controlled by the Christian Democratic party. 
It broadcast news full of parades, ministerial declarations and the positions of 
parties within the majority. Opposition parties were essentially ignored. There 
was, indeed, no pretence that the broadcaster was independent: one Minister 
admitted as much in a Parliamentary debate towards the end of the 1950s:

Naturally, the board of RAI decides [shouts from the left]. Well, if you don’t 
like that, then the DC decides. You don’t like that either? Do you mind that 
Italians have given the DC a majority? It is the Italian people that decide to 
elect men inspired by the principles of the Christian Democracy [applause 
from the centre]. This is the fact of the matter, even if you don’t like it 

(quoted in Veltroni 1990: 99)

The DC’s grip on the broadcaster began to weaken in the 1960s as the 
smaller parties of the governing coalition – the Republican, Liberal, and Social 
Democratic parties – began to demand some influence in the broadcaster. Some 
steps forward were taken: Enzo Biagi, one of Italy’s most respected journalists, 
was recruited to head the telegiornale (television news), and for a time obtained 
some measure of independence from the governing parties; but ‘amongst the 
guarantees which Biagi had not obtained (and perhaps had not even thought to 
ask) was the possibility of choosing capable journalists, unconstrained by the 
party apparatus, and not necessarily drawn from the press offices and the youth 
secretariats of the political parties’. The experiment ended quickly, as Biagi ‘soon 
realized the impossibility of setting a new course with such human resources… 
and, at the first occasion, resigned’ (Chiarenza 2002: 103).

The model which developed was one whereby RAI obtained the consent of the 
political parties, and thus continued access to funds from the license fee (which 
formed a part of RAI’s income, supplemented by advertising) by granting each party 
an area within the broadcaster where it could impose its own vision. The system 
worked after a fashion, and the 1960s were a boom period for RAI. Ultimately it 
was the intervention of the Constitutional Court which made reform necessary. 
The Court had been asked to decide whether RAI’s monopoly on broadcasting 
was constitutional: in a nuanced judgment, it held that this monopoly was legal as 
long as certain conditions were met – including a measure of independence from 
the executive (Volcansek 2000: 121).

The executive was thus forced to deliver earlier promises to reform RAI. It 
did so in collaboration with the PCI, which gave support to ever-weaker DC-led 
governments as part of its Historical Compromise. In terms of structure, the reform 
granted parliament greater powers over the broadcaster (including the power to 
appoint the board) which had previously been enjoyed by the executive. The 
leitmotif of the reform could not be a commitment to objectivity or impartiality 
as proclaimed by other European public service broadcasters: the promise was 
neither philosophically reputable nor credible. Rather, the key concept was 



92  Chris Hanretty

pluralism, which had the advantage of being ‘relatively fresh’, even though ‘few 
knew what it meant: it would therefore be discussed for quite some time’ (Ufficio 
Stampa della Rai 1976: 248).

The idea of a plurality of voices was initially appealing but ultimately led 
to the abandonment of any commitment to objectivity and the division of the 
broadcaster into competing spheres controlled by the parties: the phenomenon of 
lottizzazione, or

division of the most powerful or prestigious roles in an organization or 
institution by agreement of the parties (or party factions, or more generically, 
by powerful interest groups) which indirectly or directly exercise control 
through individuals whom they designate on the basis of essentially political 
characteristics, and thus not necessarily on the basis of any specific technical 
ability 

(Murialdi 1997)

This division was rigid and exacting: the channels had their associated political 
areas – the first channel for the DC, the second channel to the secular parties in 
the governing coalition, and (from 1987) the third channel to the PCI. Within each 
channel, political affiliations were carefully controlled so that a socialist director 
(i.e. belonging to the PSI) was always paired with, say, a left-leaning Christian 
Democrat (Padovani 2005: 110).

Lottizzazione has had critics and defenders. The latter have typically argued 
that extending political influence over the broadcaster to a wider range of parties 
caused much greater openness (Padovani 2005). I would argue that the decision to 
divide RAI up in this way was very much faute de mieux given Italian journalism’s 
difficulty in credibly claiming to be objective. Irrespective of its defects or virtues, 
the system was partly dismantled when the established party system collapsed in 
1992. By then, however, RAI was facing new threats from commercial competitors 
– in particular, the Mediaset group owned by the current Italian Prime Minister.

Private broadcasters

In the same sequence of judgments which led to reform of RAI, the Constitutional 
Court also discussed the idea of commercial television. Such television would 
be permissible, the Court argued, only on a local basis; national commercial 
broadcasting, lacking the safeguard of parliamentary control, could result in 
intolerable dominance of the political thought of the country by a commercial 
interest. Yet the court ‘could not envision how any local broadcaster could parley 
a single local market into one of national scale’ (Volcansek 2000: 122).

This was precisely what Silvio Berlusconi did. He competed initially with a 
number of publishing groups: Rizzoli, Mondadori and Rusconi. These groups, 
though, persisted in producing the same self-referential, overly intellectual 
fare which had retarded sales of newspapers: ‘attached to their origins in the 
world of books [they] tried to create programs of cultural value but didn’t fully 



The media between market and politics  93

understand either the language of television or the nature of its business’ (Stille 
2006: 57). Additionally, these groups seemed to have greater difficulty in finding 
capital to finance their television ventures than the ‘parvenu builder of suburban 
condominiums’, and Berlusconi ‘drove his competitors (and himself) deeper and 
deeper into debt until they sold out to him’: Rusconi sold Italia 1 to Berlusconi in 
1983, and Mondadori followed a year later with Rete4 (Stille 2006: 63).

Berlusconi’s new media venture had little political content and less news, 
dedicated as it was to importing American soap operas and films at low cost, 
and selling at a high price the ad spaces contained therein. Yet the new media 
venture had to be interpreted in a political key. Of all the parties present in Italian 
society at that time, the new venture most closely resembled Bettino Craxi’s PSI, 
which had shed its socialist vocation in an attempt to become a catch-all party. 
Craxismo was built around modernity and a celebration of the new and individual; 
Berlusconi, who looked to America for his television content, and who had beaten 
off the bookbinders, seemed to embody that modernity. A political alliance thus 
formed between the two men from Milan.

Berlusconi needed the political alliance: his national network was not legal 
and various assets were indeed seized by prosecutors in Turin, Rome and Pescara 
(Volcansek 2000: 125). Craxi, Prime Minister during this period, hastily issued 
a government decree declaring Berlusconi’s stations to be legal; this decree was 
subsequently turned into law after Craxi forced it on his coalition allies.

The decree not only cemented Mediaset’s control over half of the spectrum, but 
also led other parties to scramble for increased influence over RAI. The PSI now 
viewed the ascent of commercial broadcasting as a better path to influence than 
funding or supporting the Italian public television. The Christian Democrats, in 
exchange for ratifying the status quo in commercial television, demanded greater 
influence over the public broadcast but needed to build a broader coalition in 
support of RAI should the PSI withhold its support entirely. In such a context, 
RAI director-general Biagio Agnes ‘realized that he could no longer count on 
the parliamentary support of the socialist party to finance the company through 
progressive increases in the license fee […] [and] advertising. Who then could be 
counted on? Only the communists remained’ (Balassone and Guglielmi 1995, p. 
19) 

The PCI – as represented by a youthful Walter Veltroni – was thus offered 
the possibility of nominating the chief editor and director of the third channel, 
RaiTre. This signalled the incorporation of all the major parties into the system of 
lottizzazione, and the establishment of a parallelism between RAI and Mediaset, 
now recognized not as neutral observers but as parties within politics itself.

Problems of duopoly

The established party system collapsed in 1993, leaving only the former 
Communist Party – renamed as the Left Democrats – to compete in the 1994 
elections. The last legislature dominated by the old parties passed a number of 
reforms, including a 1993 reform of RAI which:



94  Chris Hanretty

•	 reduced the size of the board from sixteen to five 
•	 gave the power to nominate board members to the Presidents of the two 

chambers of the Parliament (who until that point had traditionally been 
appointed from opposing coalitions)

•	 reduced the board’s term in office to two years.

The reform was only ever intended to be temporary, but governed RAI for the 
next eleven years.

Fearful of the probable victory of the left, Silvio Berlusconi founded his own 
party, Forza Italia, and became prime minister in 1994. His government lasted six 
months and had little impact on public policy, but made the issue of Berlusconi’s 
conflict of interests extremely salient: how could one man be Prime Minister 
whilst retaining ownership of half of the television market and indirect control 
over the remaining half? 

The centre-left was forced to deal with these issues when it came to power 
in 1996. Whilst the generic issue of conflicts of interest was more difficult to 
solve than might readily be appreciated, issues relating to the media seemed 
more tractable. Indeed, the incoming government had a perfect alibi for imposing 
measures that would hurt its principal opponent: two years earlier, the Italian 
constitutional court had ruled that legal provisions which allowed one person to 
own three networks were unconstitutional. The Court, perhaps seeking to protect 
itself, did not give its ruling immediate effect, but rather left untouched a minor 
transitory provision, in effect, giving Parliament a deadline to rewrite media law.

That deadline was rapidly approaching when the centre-left was elected. Had 
the government done nothing, Berlusconi’s television channels would have ceased 
to be legal, and would have fallen into a constitutional black-hole. Surprisingly, 
the government decided to throw Berlusconi a lifeline, and passed a decree (No. 
545 of 23 October 1996) extending the deadline. In exchange, it asked parliament 
to pass a thorough reform by July 1997. At this point, the issue might still have 
been resolved, for the law that eventually passed seemed to place exacting limits. 
It prevented operators from gaining more than 30 per cent of the television market, 
or from gaining more than 20 per cent of the advertising market in print and 
broadcast combined – limits which Berlusconi’s group exceeded. This semblance 
may have been illusory: one noted legal scholar (Zaccaria 1998: 32) judges that 
the only reason the bill was passed was because it had been sufficiently watered 
down. Indeed, deputies from Berlusconi’s party, Forza Italia, abstained on the bill 
rather than voting against it.

The law entrusted a new sectoral watchdog to determine whether the television 
companies had breached these limits. The watchdog took one year to be set up, 
another year to publish rules stating how it would conduct the investigation, and 
a further year to conduct the investigation, at the end of which – in June of 2000 
– it released a sophisticated judgment which had negligible effect. The watchdog 
found that both RAI and Mediaset controlled more than 30 per cent of the market 
(Table 7.3). However, the watchdog took advantage of an escape clause in the law, 
according to which market shares in excess of 30 per cent were permissible if they 



The media between market and politics  95

did not damage competition and if such shares were the result of ‘natural growth’ 
of the company. 

It remains unclear why the centre-left was so generous in its dealings with 
Berlusconi. Certainly, harsher measures would have endangered ambitious 
projects for constitutional reform which needed Berlusconi’s consent, and quicker 
action was made impossible by communist opposition to liberalizing measures in 
the law – in particular, privatization of the network operator Stet. More generally 
though, tough action against Mediaset would have required simultaneous 
reform of public television, according to the false parallelism between the two 
TV channels. ‘Mediaset needs RAI to justify having three channels, resisting 
centre-left attempts to reduce this number to two. RAI, the argument goes, could 
justify its shift […] to popular programming by pointing to Mediaset’ (Hibberd 
2004: 152). Similarly, since the Mediaset channels were partisans in support of 
the centre-right, the RAI channel must perforce be agents of the left (remember: 
there is no possibility of considering either group objective and for that reason 
independent). This parallel benefitted both broadcasters, but left unsolved the 
problems of oligopoly. Since the efforts to reform RAI, including the removal of 
one channel (legislative proposal S1138), failed in 2000, no firmer plan of action 
(which was also politically credible) could be taken either by Parliament or by the 
regulator.

Berlusconi

Following Berlusconi’s return to power in 2001, his government proposed new 
legislation concerning both anti-trust limits in the media and the governance of 
RAI. The law (Legge Gasparri) was passed in December 2004 after having initially 
been vetoed by President of the Republic Carlo Azeglio Ciampi. The law’s premise 
is that the relevant market is not the television market or the newspaper market per 
se, but rather the media market as a whole (the so-called sistema integrato delle 
comunicazioni, or SIC). The law decreased the maximum permissible share of 
the market to 20 per cent, but since this limit is calculated on the basis of a much 

Table 7.3  Market share of television companies, 1997

Group Min. share Max. share

RAI 44.0 48.1

Mediaset 29.6 32.3

Cecchi Gori/Telemontecarlo 0.6 0.7

Tele+ 5.6 6.2

Local networks 4.7 5.1

Others 15.5 7.6

Degree of concentration (HHI) 3106.8 3481.5

Source: http://www.2.agcom.it/provv



96  Chris Hanretty

larger market, it has the effect of legitimating much larger holdings. Reform of 
the governance of RAI was less imaginative: the board increased from five to 
nine members, who would now be elected by the Parliament (seven members) 
and government (two members, of which on is the President) acting in concert. 
The bill also proposed privatization of the public television, but this seems now 
unlikely to happen.

Berlusconi’s behaviour towards the media, and RAI in particular, has been just 
as controversial as his government’s media legislation. On a state visit to Bulgaria 
in 2002, Berlusconi declared that ‘the use that Biagi, Santoro and Luttazzi have 
made of public television – paid for with public money – is criminal. The new RAI 
administration must see that this does not happen again’. Following this incident 
– widely reported in the international press – Santoro’s contract was not renewed 
and Biagi’s show was discontinued.

There is no evidence, apart from this declaration, to suggest that Berlusconi 
asked the public service broadcaster board members directly to dismiss Biagi or 
Santoro. It is possible that the statement itself was sufficient either to convince 
members of the board (appointed by members of Berlusconi’s coalition) or the 
Director-General Agostino Saccà (candidate for re-appointment at the end of his 
mandate in 2004) that not renewing the contracts would win political favour. At 
the very least the fact that RAI dismissed these individuals after a statement of 
this nature shows the company was shockingly blasé about public perception of 
its independence from government.

Direct contract between Berlusconi and RAI employees has often been 
alleged. Former President of the RAI, Lucia Annunziata, claimed during a press 
conference with journalists from the international press that she ‘knew for a fact’ 
that Berlusconi called television executives behind her back. It was not until 
December 2007, however, that direct evidence was found, when the Espresso 
magazine published a transcript of a phone call between Berlusconi and Saccà 
(by this time director of fiction) in which the Prime Minister asked for two women 
to be given auditions for upcoming dramas. (The women were close to centre-left 
senators Berlusconi was allegedly trying to corrupt.) Following the publication of 
the transcripts Saccà was not dismissed, only transferred to a less important post; 
even this measure was met with opposition from the centre-right members of the 
board.

Whilst this evidence demonstrates that Berlusconi can ask for favours at the 
broadcaster, and get them, one can overstate Berlusconi’s influence on public 
television. I have elsewhere (Hanretty 2007) demonstrated that there was no big 
shift in RAI’s coverage, measured in terms of the screen-time given to parties 
of the left and right respectively, before and after Berlusconi’s coalition got the 
chance to nominate a new board; continued political fighting over the broadcaster 
is thus likely to be part of a longer, positional game aimed at cementing influence 
in the media.



The media between market and politics  97

Conclusion

In sum, Italian media owners have always pursued politics, not profit. Berlusconi 
is no different in this respect. Journalists have always been recruited with 
their political affiliation in mind: those who work for Mediaset and RAI are 
no different. RAI has always been subject to political influence of some kind 
or another, and this too continues under Berlusconi. There has therefore been 
substantial continuity. However, other states have gone beyond continuity and 
reformed their media systems. The fact that Italy has not, and thus that its media 
continues to enjoy limited autonomy vis-à-vis politics, speaks to the sickness of 
the media system and also to the malady which afflicts Italy in general, namely a 
limited capacity for serious structural reforms.

Notes

	 1	 RAI means ‘Radio Televisione Italiana’ – originally created as Radio Audizione 
Italiana, RAI still uses its old acronym.

	 2	 See: http://www.annuariogiornalistiitaliani.it/home.asp

References 

Balassone, S. and Guglielmi, A. (1995) Senza rete. Politica e televisione nell’Italia che 
cambia, Milan: Rizzoli.

Banks, A. and International Databases (2007) Cross-national Time-series Data Archive, 
Databases International.

Canel, M.J. and Piqué A.M. (1998) Journalists in Emerging Democracies: The Case of 
Spain, in D.M. Weaver (ed.) The Global Journalist, Cresskill, NJ: Hampton Press.

Castronovo, V., Giacheri Fossati, L. and Tranfaglia, N.  (1979) La Stampa Italiana nell’eta 
Liberale, Bari: Laterza.

Chiarenza, F. (2002) Il Cavallo Morente. Storia della RAI, Milan: Franco Angeli.
Farinelli, G., Paccagnini, E.,   Santambrogio, G.  and Ida  Villa, A.   (1997) Storia del 

Giornalismo Italiano: Dalle Origini ai Giorni Nostri. Turin: UTET.
Frei, M. (1996) Italy: The Unfinished Revolution. London: Sinclair-Stevenson.
Hanretty, C. (2007) ‘The Gospel truths of Italian media bias’, Comunicazione Politica, 8(1): 

31–48.
Henningham, J. and Delano, A.   (1998) ‘British Journalists’, in The Global Journalist: 

News People Around the World. Cresskill, NJ: Hampton Press.
Hibberd, M. (2004) ‘RAI under the Centre Right’, Italian Politics: A Review, (19): 150–65.
Jones, T. (2003) The Dark Heart of Italy, London: Short.
Lumley, R. (2000) ‘Newspapers’, in G. Moliterno (ed.) Encyclopedia of Contemporary 

Italian Culture, London: Routledge.
Mancini, P. (1999) ‘Giornalisti in Italia: indagine socio-demografica sui professionisti 

dell’informazione’, Problemi dell’informazione, 24(1): 92–108.
Mazzanti, A. (1991) L’obiettività Giornalistica: un Ideale Maltratto, Naples: Liguori.
Murialdi, P. (1997) ‘Per una ricerca storica sulla lottizzazione’, Problemi 

dell’informazione, 22(1): 7–11.



98  Chris Hanretty

Murialdi, P. and Tranfaglia, N.  (1994) ‘I quotidiani negli ultimi vent’anni: crisi, sviluppo e 
concentrazioni’, in V. Castronovo and N. Tranfaglia (eds.), La Stampa Italiana Nell’Età 
Della Tv, 1975–1994, Rome: Laterza.

Ottone, P. (1996) ‘Il decalogo del giornalista’, Repubblica, 25 September.
Padovani, C. (2005) A Fatal Attraction: Public Television and Politics in Italy, Oxford: 

Rowman & Littlefield.
Porter, W. (1983) The Italian Journalist, Ann Arbor, MI: University of Michigan.
Stille, A. (2006) The Sack of Rome: How a Beautiful European Country with a Fabled 

History and a Storied Culture Was Taken Over by a Man Named Silvio Berlusconi, New 
York: Penguin.

Ufficio Stampa della Rai (ed.) (1976) Pluralismo, Appunti dell’Ufficio Stampa, Rome: Rai 
Radiotelevisione Italiana.

Veltroni, W. (1990) Io e Berlusconi (e la Rai), Rome: Editori Riuniti.
Volcansek, M.L. (2000) Constitutional Politics in Italy: The Constitutional Court, 

Hampshire: Macmillan Press.
Wagstaff, C. (2001) ‘The Media’, in Cambridge Companion to Modern Italian Culture, 

Cambridge: Cambridge University Press.
Zaccaria, R. (1998) Diritto dell’Informazione e della Comunicazione, Padua: CEDAM.
Zamagni, V. (1989) ‘An International Comparison of Real Industrial Wages, 1890–1913: 

Methodological Issues and Results’, in P. Scholliers (ed.) Real Wages in 19th and 20th 
Century Europe: Historical and Comparative Perspectives, Oxford: Berg.




