
Modern Italy 1

The concept of pluralism in the Italian public media
Chris Hanretty*

European University Institute, Florence

(Received 14 October 2009; final version received 24 March 2010)

In this paper I argue that the concept of pluralism – the most important value in the 
Italian media debate – is conceptually confused. I identify three mutually incompatible 
conceptions of pluralism used when discussing the public broadcaster Rai: (1) structural 
pluralism, satisfied when the public broadcaster is divided into autonomous channels or 
programme groups; (2) summative pluralism, satisfied when output is divided between 
political actors according to some ideal distribution; and (3) pluralism ‘lottizzato’, 
satisfied when a number of different political positions are ‘represented’ by journalists 
within the broadcaster. 

Keywords: pluralism; public broadcasting; Rai

Introduction
Statements of values are important. They identify which values a given individual,

organisation,  or  society,  chooses  to  affirm.  Once  such  values  are  identified,  the

behaviour  of the individual,  organisation or society can be criticised  or  defended,

depending  on  whether  these  practices  express  or  fail  to  express  the  value(s)  in

question. This criticism or defence becomes easier where one value predominates; it

becomes  more  difficult  where  individuals  understand  these  values  in  multiple,

inconsistent ways.

This  is  also  true  for  the  media.  In  particular,  the  value  of  objectivity  is

commonly cited to justify media practices in the United States;  the media thereby

claims that its behaviour expresses, or conforms with, the value of objectivity. This

‘strategic  ritual’  (Tuchman  1972)  is  viable  because  the  conception  of  objectivity

employed in the United States has historically enjoyed considerable consensus.

In the Italian media the value of pluralism is much more important than the

value of objectivity. It is routinely deployed to criticise existing institutions and (less

frequently)  to  defend  media  practices.  In  this  article  I  argue  that  the  value  of

pluralism, as applied to the public broadcaster Rai, is too confused to be useful either
* Email: chris.hanretty@eui.eu

mailto:chris.hanretty@eui.eu


2 Chris Hanretty 

for  criticism  or  justification.  In  particular,  I  argue  that  there  are  three  mutually

incompatible conceptions of pluralism at work. 

If  my argument  is  correct,  then  current  debate  about  Rai’s  performance is

likely  to  continue  without  a  satisfactory  resolution  (though  this  is  probably

overdetermined). Defences of the broadcaster couched in terms of one conception of

pluralism will not satisfy those who hold other conceptions. Such is the conceptual

disarray that even if Rai were the most pluralistic broadcaster in the world, Italian

politicians would not be able to recognise it as such.

This paper is structured in several parts. First, I argue that the normative value

currently attached to pluralism is not the result of constitutional or legal necessity, but

rather  of  political  decisions  subsequently  incorporated  in  the  jurisprudence  of  the

Constitutional  Court.  Second,  I  argue  that,  even  if  pluralism did  have  its  current

normative value thanks to legal or constitutional decisions, other alternative values

which have also been used to  regulate  journalism and public  service broadcasting

were given equal or greater emphasis by these same decisions. Third,  I argue that

whilst there is widespread agreement amongst politicians that pluralism is valuable,

there is great conceptual confusion about the requirements of the term. In particular,

at least three conceptions of pluralism recur in debates about Rai. These conceptions –

which I call structural pluralism, summative pluralism, and pluralism ‘lottizzato’ –

concern different aspects of the public broadcaster: respectively, its organisation, its

output,  and its  personnel.  Each conception is supported by a case for  prima facie

desirability; each conception has been openly sustained with varying intensity since

the nineteen-seventies; and yet each conception undermines the corporation’s defence

of  itself.  These  conclusions  are  based  upon  a  study of  (1)  parliamentary  debates

concerning Rai in the years of major reform laws (1975, 1993, 2004); (2) secondary



Modern Italy 3

literature on Rai; (3) a review of all articles from Repubblica with the words ‘Rai’ and

‘pluralismo’ between 1985 and 2006.1

The derivation of pluralism
Conceptual confusion  per se  is not a reason to disregard a particular value.  If the

value  of  pluralism  were  particularly  important,  or  derived  from  a  particularly

important  source,  some  degree  of  conceptual  confusion  might  be  tolerable.  In

particular, if the value of pluralism derived from the Constitution this might be reason

enough to continue using the concept, given that the Constitution is routinely praised

by all parties. This indeed seems to be the case: Roberto Zaccaria, a leading jurist in

the field of telecommunications (as well as former Rai President and parliamentarian),

has  defined  pluralism  as  ‘the  most  important  constitutional  value  in  the  field  of

telecommunications’ (Zaccaria 1998, 162).

This judgement rests upon a series of decisions by the Constitutional Court.

Yet the basis for these decisions is not obvious. There is nothing in the text of the

Italian  constitution  which  refers  to  pluralism  or  any  similar  concept;  and  the

elucidation  of  the  ‘constitutional  value’  of  pluralism  is  confusing.  By  1988,  the

jurisprudence of the Court seemed fully-formed, complete with nuanced distinctions

between ‘internal  pluralism’  (a  special  requirement  of  the public  broadcaster)  and

‘external pluralism’ (the existence of a competitive media market with low barriers to

entry).2 In  drawing  this  distinction,  the  Court  argued  that  the  field  had  been

‘profoundly affected by the jurisprudence of the Court, moved by the constant and

predominant  preoccupation  to  ensure… the  fundamental  value  of  pluralism’,  and

citing  a  previous  1974 judgement.3 Yet  this  1974 decision  does  not  use  the  term

‘pluralism’ in connection with the media. It mentions the ‘social pluralism’ found in



4 Chris Hanretty 

Italian society, which the media ought to reflect; but the term is used descriptively,

not  to  indicate  any  value-claim,  still  less  any  inference  from  the  text  of  the

Constitution. The same holds for the court’s (two) references to a ‘plurality of sources

of information’ – again, the term is used descriptively. Thus, any support for the idea

that  pluralism in the media is  a constitutional  value cannot  be based on what the

Constitutional Court’s 1974 decision, nor on any other Court decisions before that

time.

This is particularly important because the 1974 decision – and its presumed

call for greater pluralism – had tremendous impact on the structure of public service

broadcasting  in  Italy.  In  it,  the  Court  validated  the  constitutionality  of  the  state

monopoly on nationwide terrestrial broadcasting, provided a series of conditions on

its exercise were met.  Whilst  the Court refused to judge whether Rai had violated

those  conditions,  the  judgement  effectively  called  into  question  the  legislation

governing Rai at the time. Following the Court’s decision, a new law was passed (law

no. 103/75) reforming Rai.  Though discussions about a new broadcasting law had

been going on since 1968, the stated aim of the law which was eventually passed was

to implement the (supposed) principles of the Court’s sentence: the majority report of

the  committee  which  reported  on  the  draft  bill4 summarized  the  ‘decalogue’  of

commandments  issued by the Court in its  decision,  but did so incorrectly,  falsely

attributing  to  the  Court  a  request  for  ‘the  objectivity  of  news  programmes  and

pluralism of  thought  in  cultural  programmes’,  a  phrase  not  present  in  any of  the

Court’s  landmark  decisions  of  1974.  The  same  error  was  made  in  the  plenary:

Gianfranco Merli (Dc), speaking for the majority, argued that 

One should note certain arguments which justify the choice of pluralism, which is at the
base of the Constitutional Court’s judgement… The concept of pluralistic information as
a duty and thus as a service, which affects all means of communication, as the Court has
recently held in its judgement, causes us to take up once again the reform of Rai5



Modern Italy 5

Why  did  the  Parliament  act  as  if  the  Court  had  made  pluralism  the

fundamental  constitutional  value  in  the  field  of  the  media  when  it  had  not  done

anything of the sort?  One possibility – and the most faithful to a legalistic reading of

the  principle’s  exegesis  –  is  that  the  value  of  pluralism,  whilst  not  explicitly

mentioned  in  the  Court’s  ruling,  was  ‘latently  present’,  and  that  legislators

‘uncovered’ the value in the same way that the Court ‘uncovered’ the value in its

subsequent  rulings  on  the  subject.  An  alternate  possibility  is  that  the  value  of

pluralism was not, in fact, found in the Court’s ruling, but that legislators acted as if it

were in order to win greater legitimacy for a value that had essentially political roots.

It is this interpretation which I favour, but in order to make this case, it is necessary to

establish the context in which the reform law was passed. 

The state concession which formed the basis for Rai’s operation had expired in

1973,  and  the  Andreotti  government  had  made  it  known  that  extensions  to  the

concession would henceforth only be granted on an annual basis (Chiarenza 2002,

160). Reform had been promised since 1969 (Chiarenza 2002, 148), and the Court’s

judgement only increased the pressure for quick parliamentary passage. 

Quick  parliamentary  passage,  however,  was  not  something  that  the  fourth

Moro government – a minority government formed by the Dc and the much smaller

PRI – could guarantee. The Dc was weak after the failure of the ‘No’ campaign in the

previous  year’s  divorce  referendum;  what  parliamentary  energy  the  party  could

muster  was  employed  in  the  passage  of  the  public  order  law,  the  legge  Reale

(Ginsborg  1990,  371).  Consequently,  any  reform  legislation  capable  of  being

approved in short order would have to win the support not just of a parliamentary

majority but of a sufficiently large majority to prevent parliamentary obstructionism.



6 Chris Hanretty 

The PCI was disposed to form part of this super-majority. By 1975, the party

had embarked on the process of moderation that would lead it, a year later, to give its

support in parliament to a Dc-led government. Overt parliamentary obstruction of an

important piece of reform legislation would have seemed incongruous with this new

dash for respectability.

At  the  same  time,  the  PCI  remained  a  Gramsciite  party,  which  viewed

television as ‘an instrument for the conditioning of the subaltern classes along the

lines of a bourgeois model’ (Chiarenza 2002, 166-7). Abetting the DC in the reform

of such an instrument would seem antithetical to the party’s interests. Consequently, it

was necessary that  the  reform be  portrayed as  furthering  a  value  which  could  be

shared by the PCI.

Pluralism  was  just  such  a  value.  Part  of  the  PCI’s  moderation  was

terminological. As Alessandro Pizzorno wrote, 

The PCI needed to declare its ideological conversion. ‘Democratic’ it was by definition.
‘Liberal’?  This would have been a bit much. ‘Pluralism’ was a relatively fresh term. Few
knew what it meant: it would therefore be discussed for quite some time, if only to find
out what it meant (in Ufficio Stampa della Rai 1976, 248) 

Recognition of some element of pluralism - here understood as a plurality of

competing parties - was found as far back as the Eighth Congress of 1956, but ‘by the

1970s the principle… [had been] explicitly recognized… At every meeting with the

representatives of other Communist Parties the Italian Communists… re-asserted the

fundamental  importance  of  pluralism  in  the  construction  of  a  socialist  society’

(Sassoon 1981, 215).

The value was equally palatable  to  the Dc, harking back to the arguments

made in  debates  in  the  Constituent  Assembly  concerning  the  ‘pluralistic  society’,

which  some Dc politicians  supported  as  a  via  media  between  ‘the  two false  and

opposing doctrines of individualism… and collectivism’. (Matteucci et al. 1976, 721)



Modern Italy 7

Consequently, the value of pluralism was sufficiently politically convenient –

and vague – to allow the approval of the reform, passed with an ample majority on the

26th March 1975.

If the genesis of the value of pluralism is essentially political, and not legal-

constitutional, then the subsequent jurisprudence of the Court should be viewed as the

reinterpretation of the constitutional text within the parameters set by the legislator.

This need not rob the value of its constitutional standing; yet it may rob the value of

some of its rhetorical impact. If the value has a political origin, campaigning on this

basis  may  not  seem  supra  partes,  but  instead  the  vindication  of  previous  power

struggles.

Pluralism and other values
Pluralism is not the only value in the media. Other competing values are present now

and were present at the time of the reform of the seventies. Why then has pluralism

become  the  dominant  value?   I  argue  that  other,  competing  values  surrounding

content were politically unacceptable to various parts of the coalition which enacted

the reform. In particular, values like objectivity, and other values which imply the

possibility of non-ideological reporting of facts, could not be accepted by the PCI.

The dominance of pluralism is particularly surprising when one realises that

objectivity  and  impartiality  –  values  which  have  been  repeatedly  employed  as

regulatory values in other Western media – were not only present in the Court’s 1974

ruling,  but  were  given  greater  emphasis.  The  ‘objectivity’  and  ‘impartiality’  of

information were each mentioned five times in the 1974 judgement.  These values

were not reducible to pluralism: ‘so-called pluralism of information,  whilst having

links with objectivity, cannot substitute it’ (Fragola 1983, 197). The jurisprudential

basis  for  these values  was also less  tendentious  than that  supporting the value of



8 Chris Hanretty 

pluralism, even if it rested on a rather bald assertion by the court: ‘objectivity’ and

‘impartiality’  were two characteristics which a state monopoly in television would

have to meet if it were to qualify as a service of general interest in the sense of article

43 of the Constitution - presumably because the public had a ‘general interest’  in

information of this kind.

Furthermore,  the  Court  was  able  to  cite  references  to  these  concepts  in

previous rulings;6 had it wished, it could have cited legislation of 1947 establishing

the  parliamentary  supervisory  committee  in  public  broadcasting  which  was  to

guarantee ‘the objectivity and impartiality of information’.

Yet even by the time of the legislative work on the reform of Rai the Dc and

the PCI had chosen to emphasise the concept of pluralism in preference to these other

values.  It  was  left  to  deputies  of  the  extreme-right  MSI-DN  to  point  out  that

impartiality and objectivity had been neglected: 

It has been said: a plurality of voices, autonomy, independence. But the commission –
and  thus  the  majority,  did  not  want  to  include  those  other  characteristics  in  the
Constitutional  Court’s  judgement  which  were  indispensable  and  posed  conditions,
namely the objectivity, impartiality, and the completeness of information. These three
conditions  are  interdependent,  connected,  and  cannot  be  removed:  freedom  of
information has its value insofar as these three conditions exist.  And yet  the concept
cannot be found in legislative proposal: there are only references dotted here and there7 

These other values were shorn from the legislative text due to principled and

dissembling objections to the idea of disinterested reporting. Reasons for objecting to

the value of objectivity differed:  some, like Umberto Eco, viewed objectivity  as a

‘myth’, since it assumed that one could state facts without interpretation,  when, in

fact, ‘in the same moment when one chooses to publish instead of throw out an item

of news, one carries out an act of interpretation which derives from the importance

that [one] as a journalist judges the item to have’ (quoted in Mazzanti 1991, 193);

others,  writing  from a  Marxist  perspective,  viewed  concepts  like  ‘objectivity’  as



Modern Italy 9

myths, but bourgeois myths, ‘only a mask in the service of those in power’ [soltanto

mascherature  del  dominio  di  chi  sta  al  potere]  (Cesareo  1970,  132):  ‘either  one

speaks for the class in power or for the class opposing power: the pretence that one

can speak for all, ignoring class, is typical of the bourgeoisie’ (Lidia Serenari, quoted

in Chiarenza 2002, 169); others still  viewed objectivity as  prima facie possible in

certain  situations,  but  as  impossible  in  Italy,  where  ‘the  disagreement  between

government  and  pro-Communist  opposition  runs  deep  to  the  foundations  of  the

national  constitution which makes it  very difficult,  and often impossible,  to plead

absolute impartiality’ (Orlando 1954).

Three conceptions of pluralism
Given  the  failure  of  these  alternative  values  to  establish  themselves  during  the

seventies, pluralism has become dominant as the most important value in the field of

the  media.  It  dominates  not  merely  because  the  term  dominates  the  debate,  but

because the term commands universal  approval.  After  all,  it  would be difficult  to

oppose pluralism, since opposition to pluralism might seem to indicate support for

monism, one revealed truth, and opposition to the open society. Thus, as Gianfranco

Fini  has  admitted,  pluralism  is  ‘a  sacrosanct  concept  that  no-one  contests’.  Yet

universal approval has emptied the word of its content, reducing it to a ‘magic word’,8

an ‘ethical term [which can] serve… to express feeling [but which is] calculated also

1 The choice of newspaper and of period are due to the lack of comparable full-text archives 
from other newspapers. The online archive of Il Corriere only extends to 1992; Lexis-Nexis 
holdings for Il Corriere and La Stampa do not extend before the 1990s. I have therefore 
chosen to prioritize temporal span and exhaustiveness over breadth.

2 Sentenza no. 826/88
3 Sentenza no. 225/74
4 Commission report of the 7th March 1975, on legislative proposal AC3448, “Nuove norme in 

materia di diffusione radiofonica e televisiva” 
(http://legislature.camera.it/_dati/leg06/lavori/stampati/pdf/3
4480002_F001.pdf)

5 Debate of the 13th March 1975, col. 20903, emphasis added
6 Sentenza no. 59/60
7 Deputy Baghino (MSI-DN), debate of the 24th March 1975.
8 B. Placido, ‘La Rai e le nomine e il gioco del lotto’, La Repubblica, August 12, 1990, 33.

http://legislature.camera.it/_dati/leg06/lavori/stampati/pdf/34480002_F001.pdf
http://legislature.camera.it/_dati/leg06/lavori/stampati/pdf/34480002_F001.pdf


10 Chris Hanretty 

to arouse feeling, and so to stimulate action’ (Ayer 1971, 143). In fact, there exist at

least three conceptions of pluralism present in the debate, the essentials of which are

found in Table 1.

[TABLE 1 AROUND HERE]

Structural pluralism
The first conception of pluralism I call ‘structural pluralism’. This conception holds

that  pluralism  –  insofar  as  it  is  applied  to  Rai  –  is  a  property  of  the  internal

organisation  of  the  broadcaster.  Specifically,  pluralism  is  achieved,  or  respected,

where the sub-units of the broadcaster which are responsible for output (respectively,

the rete and testate9) are organisationally separate and enjoy substantial autonomy.

This conception of ‘pluralism’ is the oldest of the three presented here, and is

also the most closely connected to the circumstances surrounding the passage of the

1975 reform. From 1961 to 1974 Rai had been managed increasingly autocratically by

Ettore  Bernabei,10 under  whose  reign  the  company  had  grown  substantially.

Bernabei’s control over the broadcaster, in a period in which the governing parties

exercised significant control over Rai, led the Communist party (and perhaps even the

Constitutional Court) to (falsely) equate monocratic and centralized leadership of the

broadcaster with the exclusion of opposition voices. Whilst the Court in its decision

did  not  explicitly  state  that  the  broadcaster  was  subject  to  excess  governmental

interference, it did require that 

 the decision-making organs of the managing entity [Rai]… not be constituted in such a
fashion as to represent directly or indirectly the exclusive or preponderant expression of
the executive, and that their structure be such as to guarantee their objectivity (§8a). 

9 Rete can mean channel, but can also be used for units within the broadcaster which are 
organisationally distinct but supply content to channels. Testate might be awkwardly 
translated as newsdesk, although here each news-desk usually its own bulletin attached.

10 This is more true for the second half of Bernabei's period in charge. For the first eight years of
his tenure in office, Bernabei was involved in tussles both with the old guard within the 
broadcaster (the so-called aziendalisti, or company men), and with the managing director of 
Rai between 1965 and 1968, Gianni Granzotto. With Granzotto's resignation in 1968, and the 
adoption of an internal reorganisation in 1969, Bernabei's control over Rai became complete. I
thank an anonymous reviewer for bringing this point to my attention.



Modern Italy 11

Precisely what was meant by this last clause was not clear, but the reform law

which  followed the  ruling  tended  to  interpret  the  Court’s  decision  as  requiring  a

decentralisation of power within the broadcaster. Deputy Manca (PSI) stated that ‘the

principles  and  the  logic  which  inspire  the  reform’  led  to  its  ‘most  profound

innovation’, namely ‘the plurality of rete and testate’. The link between a plurality of

rete  and  testate  and other normatively desirable features was expressed by two DC

deputies: deputy Frau described the principle of the reform as being that of 

a plurality of voices within radio and television which may express themselves through
different opinions, through two different structures which allow different opinions to be
expressed (debate of the 12th March 1975, col. no 20844, emphasis added) 

whilst  deputy  Manca  expressed  most  fully  the  logic  of  this  structural

pluralism: 

I should like to state again the conviction that the principles and the logic which inspire
one  of  the  most  profound  innovations  that  the  reform  touches  upon,  or  that  of  the
plurality of  rete and testate giornalistiche,  are not the principles of  lottizzazione,  but
rather that of pluralism, which aims not at following the myth of objective information,
but  to  build,  concretely,  the  conditions  for  the  completeness  -  that  is  to  say,  the
impartiality - of the news. In other terms, it is from the pluralism of television networks
and  journalistic  testate  that  the  full  expression  of  the  professional  capacity  of  our
journalists and cultural workers flows, because the diversity and plurality of voices are
in much better position to offer a more faithful and complete picture of a variegated,
complex, and, indeed, pluralistic, reality, such as is found in Italian society (debate of the
13th March 1975, col. no 20935, emphasis added) 

A plurality of rete and testate was therefore not desirable per se but desirable

because such units, independently formed and independently managed and thus in a

position to compete, can offer a better, more truthful picture of reality.

Thus the  reform law –  no.  103 of  1975 –  restructured  public  broadcaster.

Article 13 of the law went into exceeding detail concerning Rai’s organisation: it was

to have two television and three radio news bulletins, each with their own director

reporting directly  to  the director-general.  Each channel  was also to  have ‘its  own



12 Chris Hanretty 

separate complement of organisational and administrative staff’.  Supplied with the

necessary administrative resources, these rete  and testate  were in a position to draw

up programme proposals which would be ‘co-ordinated’ by the director-general, who

emerged from the reform greatly weakened. These requirements were subsequently

translated into a document approved by the new Rai board later that year (Pini 1978,

63).

Competition  in  non-traded sectors  of  the  economy is  often  undermined by

accusations of wasteful duplication of effort (see Hood 1991, 10–15). Indeed, each

channel  represented  a  microcosm  of  the  broadcaster  itself,  with  each  of  the  two

channels (three from 1979) carrying its own news bulletin with little differentiation

between each in terms of format (even if the selection of stories between the channels

differs  noticeably  –  see  Tonello  2000).  Each  channel  had  to  carry  its  own news

bulletin because each channel was thought of as ‘belonging’ to a specific political

area – and no political area would willingly deprive itself of its ‘own’ news bulletin.

Criticism of  this  duplication  began in the  eighties,  with a  youthful  Walter

Veltroni – at the time the PCI’s main spokesperson on cultural and media affairs – an

early critic of 

the division of the Tg. Perhaps in the past it corresponded to a demand for pluralism. But
what sense does it have today?  And how much does it cost?  I’m not saying, abolish
Tg1, Tg2, Tg3. But the fact is that there are thirteen different television bulletins which
go on air more or less at  the same time, with the same selection of  news.  Why not
differentiate them?  … That’s how a real media group would operate.11 

Attempts have been made within the broadcaster to redefine the organisational

asset  of  the  company.  Some  have  been  more  provocative  than  substantial:  Rai

President Claudio Petruccioli, at the very end of his mandate in 2008, suggested the

formation of a single news-desk for Rai, without any real possibility of implementing

11  G. Botta, ‘Il Pci minaccia di abbandonare la commissione di vigilanza Rai’. La 
Repubblica, August 15th, 1985, 2.



Modern Italy 13

such a decision.  More serious efforts  were made at  the beginning of the nineties:

Paolo Murialdi, a professor of journalism and Rai board member, wrote an internal

paper  foreseeing  the  development  of  a  single  news-desk,  yet  the  plan  provoked

immediate and negative reactions from the editorial teams in question – in particular,

those of the third network, who felt that the news they provided was of better quality

than the other two networks, and who thus resented their possible incorporation into

the continuing structures of Tg1 or Tg2.

According to Sandro Curzi, Murialdi viewed the journalists’ resistance to his

plans as evidence that journalists owed their careers to their political connections and

the existing parallelism between political parties and networks, and feared for their

future in a new, post-reform world (Curzi and Mineo 1994). This may be mistaken,

but in any case, the continuation of the three networks perpetuates the idea that the

structure of Rai is dictated by a political, rather than a public service logic.

A ‘journalistic intentional fallacy’: pluralism lottizzato
The second conception  of  pluralism presented  here is  closely  related  to  structural

pluralism.  This  conception  –  the  most  damaging for  the  perception  of  journalism

within  Rai  –  views  pluralism  as  a  property  of  the  personnel  employed  by  the

broadcaster,  and  in  particular  a  property  of  the  political  or  social  views  held  by

employees  in  journalism  or  management.  The  broadcaster  achieves,  or  respects,

pluralism, where, 

 for each major social or political or cultural reference group, there are some 
employed by the broadcaster who belong to that group, and where 

 there is no such reference group membership of which would bar one from 
employment with the broadcaster, and 

 there is no reference group which ‘has’, or controls, the major decision-taking 
posts within the broadcaster, in management or in journalism. 



14 Chris Hanretty 

This conception of pluralism can be understood as a way of satisfying the

Constitutional Court’s request that the broadcaster ‘effectively manifest the plurality

of  voices  present  in  our  society’  –  except  that  according  to  this  conception,  the

‘voices’ in question are not manifested through the broadcaster’s output, but are the

voices  of  the  personnel  of  the  broadcaster  themselves.  The  desirability  of  this

conception rests in part on the past exclusion from Rai of Communists or Communist-

sympathisers. Before the nineteen seventies, a number of promising journalists were

discriminated  against  on  the  basis  of  their  Communist  sympathies.  Once  the

‘respectability’ of the PCI was acknowledged, this discrimination was both difficult to

justify (discrimination in employment on the basis of political beliefs being illegal)

and  damaging  to  the  company  (depriving  it  of  otherwise  talented  journalists).

Consequently,  measures which would permit a greater representation of this group

had a certain appeal, either as a form of reparation, or as representing moves towards

greater equality of opportunity within the broadcaster.

Unfortunately,  this  conception  in  practice  has  become  associated  with  the

practice of lottizzazione (Ronchey 1977), or the practice of dividing up posts within

the broadcaster according to party label,  according to ever more complex schema,

leading to the common aphorism within Rai, ‘let’s take on one Christian Democrat,

one Socialist,  one Communist… and one good one’ (Mazza and Agnes 2004, 35).

Such practices went beyond any pretence at combating unjustified exclusion, even if

the PCI did justify its participation in them by invoking previous discrimination.12

Structural  pluralism  and  ‘pluralism  lottizzato’  are  independent.  The

broadcaster could be divided into separate channels without these separate channels

being staffed by broadcasters who sympathise with particular parties. Or, broadcasters

could still be lottizzatti, but work within a single channel - say, with broadcasters of
12  Botta, op cit.



Modern Italy 15

opposing political persuasions monitoring each other’s output (cf.  Padovani 2005,

110).

It is for these reasons that I refer to this conception of pluralism as ‘pluralism

lottizzato’.  I  believe  the  linkage  between  the  two  concepts  of  pluralism  and

lottizzazione is justified for two reasons. First, as Forcella notes, 

Lottizzazione… is something bad… Yet one still needs to find a lottizzatore (or someone
who has been lottizato) who presents himself as such. In his eyes, even the grossest cases
of  lottizzazione constitute  an  homage  to  the  sacrosanct  principle  of  democratic
pluralism13 

Thus, whether or not pluralism originally meant, or ought to mean, ‘pluralism

lottizzato’,  the  term  has  been  used  in  this  sense  to  provide  rhetorical  cover  for

practices of lottizzazione.

Second, there are those who, despite  the negative image which attaches  to

lottizzazione, use the term explicitly in connection with pluralism. These defences of

‘pluralismo lottizzato’ may be more or less robust. There are those who argue that

lottizzazione,  practised  to  a  certain  extent,  at  certain  times,  is  or  may  have  been

desirable, but has now ceased to be so: 

The  good  side  of  lottizzazione is  pluralism:  it’s  a  practice  which  at  the  beginning
produced  excellent  results.  Then  it  become  too  rigid,  extending  itself  even  to  the
doormen14 

There are also those who maintain that lottizzazione is admirable, even to the

extent that it should be reformulated for the party system following the end of the

First Republic. Former President of the Republic Cossiga argued that 

Relying upon a professional code of conduct [deontologia professionale] like that of the
BBC, is, for us Italians, not yet possible. Realistically, therefore, we must take note that
lottizzazione is a democratic path of attaining pluralism15 

13  E. Forcella, ‘Ecco il Tg per i lottizzatori solo politici e mezzibusti’, La Repubblica, 
September 27, 1988, 8.

14  Former President of Rai Manca in C. De Gregorio, ‘Manca: ‘lottizzare sembra 
facile…’, La Repubblica, July 11, 1994, 7.

15 S. Mazzocchi, ‘Par condicio da rifare’, La Repubblica, March 25, 1995, 6.



16 Chris Hanretty 

Publisher  and notionally  left-wing board member  of  Rai  Carmine  Donzelli

went further in 2002, arguing that the first channel should be entrusted to the majority,

the second channel to the opposition,  and that the third channel should instead be

‘standard-bearers for public service broadcasting’, representing all those who didn’t

fit into either the majority or the opposition.16

Even if lottizzazione after the end of the First Republic is less thorough-going

than that practised previously, the conception of ‘pluralismo lottizzato’ survives in the

Second Republic. It is this sense of pluralism which is (presumably) employed when

nominees to important posts within Rai are criticised for representing a ‘violation of

pluralism’.

This  conception  of  pluralism  cannot  provide  Rai  with  a  bulwark  against

criticism, for two reasons. First, the relative stability of shares of power held by the

main parties of the First Republic meant that rules for the division of posts within

public companies could be formalized and persist over time without provoking the ire

of the parties; but this is no longer true in a democracy with a bipolar vocation. The

coalition which wins the general election feels entitled to a majority of posts within

the broadcaster (see Berlusconi’s statement of June 1994: ‘it is certainly anomalous

that one should find, in a democratic state, a broadcaster that goes against majority

opinion’  [è  certamente  anomalo  che  in  uno  Stato  democratico  esista  un  servizio

pubblico  che  va  contro  la  maggioranza]);  the  coalition  which  loses  insists  that

pluralism instead  requires  that  the  opposition  is  granted a  non-negligible  share  of

posts, possibly a blocking minority – though precisely what share is open to question.

More importantly, though, this conception of pluralism damages the attempt to

form  self-regulatory  norms  for  journalism  within  Rai,  because  it  privileges  the

personal  political  or  social  beliefs  of  the  journalist  or  manager  over  the  structure
16 C. Donzelli, ‘Ecco il mio patto per le nomine Rai’, La Repubblica, April 3, 2002, 16.



Modern Italy 17

within  which  that  journalist  or  managers  finds  him-  or  her-self.  That  is  to  say,

‘pluralismo  lottizzato’  assumes  a  journalistic  ‘intentional  fallacy’  (Wimsatt  and

Beardsley 2004): 

 the primary or exclusive determinant of a journalist’s output are his or her 
personal beliefs, and that 

 such beliefs are always present. 

Given these assumptions, journalists  are damned if they do, and damned if

they don’t: the denial that they have any personal political beliefs smacks of bad faith,

whilst admitting such beliefs immediately disqualifies that journalist as an ‘impartial’

or ‘objective’ commentator.

Summative pluralism

The final conception of pluralism, which has become more common since the late

nineties, holds that pluralism is a property of the output of the broadcaster, and in

particular of the division of output between various competing political  and social

groups. Output is divided amongst groups either by 

 granting a particular group a specific amount of time to voice a position, either by 
repeating recorded statements made by that group, or by inviting the group to 
participate in a particular program, or by 

 using a specific amount of time to discuss the position of a particular group17 

Output  is  more  pluralistic  the greater  the  division  of  time between groups

approaches a certain rarely-specified ideal distribution; the further output departs from

this  division,  the  less  pluralistic  it  is.  Let  us  call  this  conception  of  pluralism

‘summative pluralism’.

The earliest available reference to this conception of pluralism comes from the

mid-eighties. In response to accusations that the then-director-general of Rai, Biagio

17 The first of these is similar to what Agcom calls tempo di parola (speaking time); the second 
is similar to tempo di antenna (air time).



18 Chris Hanretty 

Agnes,  was  biased  in  favour  of  the  DC,  the  party’s  spokesperson  on  radio  and

television, Borri, argued that such accusations were misplaced, since the ‘data’ 

statistically demonstrated that the presence of political personalities on Rai programmes
was substantially balanced,  whilst,  by contrast,  the division of time in news that  Rai
dedicated  to  the  parties  in  1984  penalized  the  DC  in  comparison  with  its  electoral
weight18 (Delli Colli 1985). 

Borri’s implicit claim is that Rai’s output (or possibly just its news coverage)

would be pluralistic if it devoted coverage to the several political parties in proportion

to their electoral weight. As the largest party, such a division would have benefited

the DC.

There was considerable objection to summative pluralism during the eighties

and the early nineties.  Critics  largely  attacked the assumption at  the heart  of this

conception, viz., that pluralism could be operationalised numerically as a distribution

between specified groups. Critic of this assumption was (again) Walter Veltroni, for

whom pluralism could not be ‘a sum of different opinions’.19 The objection to such an

assumption was well put by Alberto Ronchey, in a 1988 editorial:20 

The most controversial issue is the supposition that, for example, three news bulletins
supported by the Christian Democrats, the Socialists and the Communists, or Tg1, Tg2,
and Tg3, could, together, represent a guarantee of pluralism and correctness in television
news.  Considering  of  course  that  objectivity  can  only ever  be  relative,  three  twisted
mirrors do not make a relatively objective mirror, three partial voices are not mutually
correcting, and do not complement each other case-by-case

By the early nineties, few still supported summative pluralism. Some - such as

the President of Rai Pedullà and Christian Democrat leader Ciriaco de Mita - argued

that  summative  pluralism had made sense at  the  time of  the ’75 reform,  but  had

subsequently degenerated thanks to greater conflict between the parties and the spread

18  L. Delli Colli, ‘Il Psi vuole che i vertici Rai intervengano sul ’caso Biagi’’, La 
Repubblica, March 20, 1985, 2. 

19  D. Brancati, ‘Rai Due contro il suo direttore’, La Repubblica, June 29, 1984, 23; D. 
Brancati, ‘I padroni dei media’, Repubblica, Novembre 24, 1988, 8. 

20  A. Ronchey, ‘Il modello della Rai, pochi pregi, tanti guai’. La Repubblica, Novembre
29, 1988, 10.



Modern Italy 19

of  ‘militant  information’.21 The  ‘teoria  della  sommatoria’  (theory  of  summative

pluralism), as De Mita put it, was judged unacceptable.

This conception gained a boost with the entry into politics of Silvio Berlusconi

and the consequent passage of the  par condicio (law no. 515 of the 10th December

1993; law no. 28 of the 22nd February 2000). These laws required not only that party

political  broadcasts  be  made  by  the  parties  on  an  equal  basis,  but  also  that

broadcasters divide their news coverage of the competing parties or blocs on an equal

basis,  or  otherwise,  as  specified  by  the  sectoral  watchdog,  the  Authority  for

Communications  Guarantees  (Autorità  per  le  garanzie  nelle  comunicazioni,

Agcom).22

These  laws  have  made  necessary  the  collection  of  data  on  the  amount  of

screen-time given to each competing subject. This monitoring is carried out not just

by Agcom (which has gone substantially beyond its mandate [as specified in Art. 1,

§6b, paragraph number 9 of law n. 249 of the 31st July 1997], in collecting not merely

information  on political  coverage during electoral  periods,  but  also during normal

politics, where no quantitative obligation is placed on broadcasters), but by a number

of  private  organisations,  including  the  Osservatorio  di  Pavia  (the  closest  to  an

‘official’ source of such information, since Rai has signed a long-term contract with

the group, and the same data is used by the parliamentary committee which supervises

Rai), and the  Centro d’Ascolto dell’Informazione Radiotelevisiva, which was set up

by the Radical party in 1981, and which occasionally supplies data to Agcom. 

Despite the fact that the par condicio only applies during electoral campaigns,

data from these organisations were used by Rai, and by those outside it, to alternately
21  Interview with Walter Pedullà, ‘E la Rai il canone dovra sudarselo’, La Repubblica, 

October 8, 1992, 10. Interview with Ciriaco de Mita, `La Rai? Libera per disperazione’, La 
Repubblica, October 20, 1992, 17.

22  Whilst the dispositions emitted by Agcom vary according to the type of election, general 
elections from 2001 onwards have required that news coverage be divided equally between 
competing blocs.



20 Chris Hanretty 

defend or attack the broadcaster for a presumed lack of pluralism. The most concerted

attempt  to  reassert  summative  pluralism,  and to  put  this  conception  on a  sounder

footing, was made by Roberto Zaccaria, president of Rai between 1998 and 2002. In

the  run-up  to  the  2001  elections  Zaccaria  defended  Rai  from  accusations  of

impartiality by citing data both from two different sources (the Osservatorio di Pavia

and the  Centro d’Ascolto di Roma) which showed that Rai ‘had respected political

pluralism - the principle of the three thirds’,23 according to which screen time should

be  shared  equally  between  the  legislative  majority  (1/3rd),  the  legislative  minority

(1/3rd), and the governing institutions (1/3rd). 

Zaccaria’s  use  of  this  principle  was  sagacious.  ‘Reliance  on  numbers  and

quantitative manipulation minimizes the need for intimate knowledge and personal

trust’ – trust which certainly did not exist between the parties and Rai at that time. If

‘the drive to supplant personal judgement by quantitative rules reflects weakness and

vulnerability’  (Porter  1995,  ix,  xi),  Zaccaria’s  move  seems  appropriate  given  the

weakness and vulnerability of Rai in particular and the Italian journalistic corps in

general. This principle also had the advantage of international precedent, having been

previously  employed  by  the  French  Conseil  Supérieur  de  l’Audiovisuel.  Had  the

principle  of the three-thirds won acceptance  in Italy as it  did in France,  then this

conception of pluralism might have become dominant. Unfortunately for Zaccaria, the

criterion  was  not  accepted  by  the  legislative  minority,  who objected  to  the  over-

representation of government ministers speaking, in their view, not as office-holders

but as partisan figures. Francesco Storace (Alleanza Nazionale) claimed that 

those Italians who do not vote for the Ulivo or Rifondazione have been wiped-out by the
public news. Between the 25th January and the 30th April... the majority won with 60%
against 40% for the opposition in news programmes; or as much as 70% in the news
bulletins24 (Fontanarosa 1998) 

23  S. Caviglia, ‘Zaccaria: Per Berlusconi un anno da record sul video’, La Repubblica, 
February 16, 2001

24 A. Fontanarosa, ‘Rai, An torna all’attacco’. La Repubblica, May 17, 1998, 22.



Modern Italy 21

Such  percentages  were  entirely  in  line  with  the  principle  of  three-thirds

enunciated  by  Zaccaria,  but  were  still  perceived  by  Storace  as  a  ‘violation  of

pluralism’. Even Zaccaria himself did not stick rigidly to his own criteria: in response

to Storace’s attacks, he argued that quantitative data alone were insufficient: what was

required was qualitative data demonstrating whether time given over to each group

was favourable or not.

This is just one of the qualifications which have meant that this conception of

pluralism  suffers  from  internal  problems.  First,  and  most  obviously,  there  is

disagreement over the correct distribution principle: Zaccaria would have it that the

majority,  including  government  institutions,  should  have  two-thirds;  Carmine

Donzelli  proposed  that  the  incoming  governing  coalition  should  get  the  same

percentage of time as the outgoing governing coalition; Storace (presumably) sought

loose parity with share of the popular vote, and so on. Second, there is some debate

about  which  data  are  the  ‘correct’  data:  given  the  plurality(!)  of  observatories

supplying such data, politicians may be able to choose the data which best supports

their preconceptions. Third, there is debate about the proper sphere of application of

summative pluralism: does it apply exclusively to news coverage, or do entertainment

programmes – such as sports programmes – also count?  Fourth, and finally, there is

even debate about whether certain kinds of coverage – coverage which is positive

towards  its  target,  or  coverage  which  gains  higher  ratings  –  ought  to  be counted

differently.

Summative pluralism may seem to be the closest to a regulatory value which

can  defend  Rai  from  attack:  were  a  division  of  screen-time  agreed,  the  very

impersonality and automaticity of the process would acquire a respect that would not



22 Chris Hanretty 

be accorded necessarily to journalists’ discretion. Yet this ignores the fact that many

of the  most  vociferous  criticisms  of  Rai  in  recent  years  –  those  during  the  2001

election  campaign  –  were  not  motivated  by  an  impression  of  global  bias,  or

unfairness,  but  rather  by specific  episodes  which were held by the centre-right  to

‘violate pluralism’ – a charge which makes no sense given summative pluralism (but

which was nonetheless upheld by Agcom in its decisions against two current affairs

programmes Linea  Verde and  Samarcanda).  The  responses  of  President  Zaccaria

affirming  a  global  balance  across  all  Rai’s  programming  did  nothing  to  defuse

criticism: this may, in part, be why the next President of Rai, Baldassarre, stopped

Zaccaria’s  practice  of  presenting  such  data  after  his  appointment  in  2002.  Thus,

summative  pluralism  disattends  from  questions  of  the  standards  of  individual

programmes.

Conclusion
So far I have argued that the value of pluralism has an essentially political genesis,

and  that  there  is  considerable  conceptual  confusion  surrounding  it.  Each  of  the

conceptions voiced in the debate tends to vitiate Rai’s self-defence. My analysis is

useful insofar as it helps to understand contemporary debates surrounding Rai, and in

particular  to understand why these debates feel  so unsatisfactory.  It  contributes  to

understanding the politics of Rai; but the politics of Rai cannot, for obvious reasons,

be reduced to what is, after all, a conceptual analysis. 

There  are  three  questions  I  would  like  to  touch  on  briefly  by  way  of

conclusion. First, if this same kind of analysis was replicated in other countries, would

their  values  not  seem equally  confused --  and  thus  is  there  anything  particularly

Italian about this analysis? Second, if the value of pluralism is as confused as I have



Modern Italy 23

claimed, why is it used so persistently? And third, despite the confusion surrounding

this value, ought it guide any reform of the Italian media?

It is true that concepts used in other countries -- the concepts of ‘objectivity’

and ‘fairness’ employed in American print and broadcast journalism, the concept of

‘due  impartiality’  employed  in  British  broadcast  journalism,  and  the  concepts  of

opartiskhet [impartiality] and  mångfald  [pluralism] employed in Swedish broadcast

journalism -- are all under-theorised in comparison to pluralism. We therefore do not

know whether they are self-contradictory, or vague, or confused. Yet this is part of

their  success:  all  have a professional or industrial  genesis,  not a political  or legal

genesis. The concept of due impartiality in British broadcasting was developed by the

BBC; only later was it recognised by the political authorities (with the 1926 Crawford

Committee); it was only incorporated into legislation after many years of exegesis by

the  BBC  and  the  ITA  (with  the  1990  Communications  Act).  The  concept  of

opartiskhet was adopted by Sveriges Television from its main news supplier, TT, and

the demand for pluralism voiced in the seventies was a demand from journalists, not

from the authorities. The professional communities in these countries thus defined the

normative terrain in  which they operate,  giving them an advantage in interpreting

those  values,  and  discouraging  political  interpretation.  By  contrast,  the  political

genesis of pluralism means that politicians have as much right as journalists to debate

what pluralism truly requires. Consequently, even if an analysis of this type were to

be carried out in other countries, it would involve very different players.

Why  then  does  pluralism  persist?  I  have  emphasised  that  the  concept  of

pluralism has a political and not a legal genesis. Its continuance is also political. There

has  not  been  space  to  discuss  how  each  of  the  developments  which  has  been

legitimised  by  pluralism  has,  in  turn,  been  a  response  to  broader  political



24 Chris Hanretty 

developments, and in particular the changing loci of power within the party system.

There is a yet-to-be written counter-factual history of Italy in which there were no

fanfaniani, no Berlinguer, no Berlusconi; and in this unwritten history, the history of

Rai would also have been very different. 

At the same time, however, the persistence of pluralism is due to the lack of

relevant alternatives, and in particular the lack of a professional community capable

of articulating and following rules of conduct for independent journalism. The very

call for professionalism itself has been contested (Curzi and Mineo 1994, 25). The

absence of such norms is due to the relatively limited development of the market for

news in Italy, and is the key to understanding the Italian media system as a whole, and

not just the concept of pluralism. The confusion surrounding pluralism is a particular

symptom of a much larger pathology, which has already been extensively diagnosed

(Hallin & Mancini 2004, Mazzanti).

This explanation of why pluralism persists has direct relevance for the final

question, of whether pluralism ought to persist, and whether it ought to be used as a

standard for evaluating and for reforming the Italian media. I have described the way

that  pluralism has often been identified  with  lottizzazione,  and whilst  this  may be

enough to condemn the  concept  in  the  eyes  of  some,  there  are  some courageous

scholars  who have defended  lottizzazione as  the lesser  evil  in  the Italian  context.

Paolo  Mancini  (2009)  has  defended  lottizzazione as  an  acceptable  second-best

solution capable of ensuring a multiplicity  of views in broadcast and print media,

given the lack of professional  journalistic  ethics  in Italy.  Unfortunately,  Mancini's

argument suffers from its virtues: whilst its defence of lottizzazione (and a fortiori, of

pluralism) is perfectly clear, it is too clear to command the kind of broad consent that



Modern Italy 25

pluralism currently has. The gap between what is practised, what is valued, and what

ought to be valued is, at each step, considerable.

Acknowledgements
I should like to thank Costanza Hermanin and two anonymous reviewers for their comments, which 
greatly helped me to refine my argument, and which improved this article greatly.

Notes

References
Ayer, A. 1971. Language, Truth and Logic. London: Pelican Books.
Cesareo, G. 1970. Anatomia del potere televisivo. Milano: Franco Angeli.
Chiarenza, F. 2002. Il cavallo morente. Storia della Rai. Milano: Franco Angeli.
Curzi, A. and C. Mineo. 1994. Giù le mani dalla Tv. Milano: Sperling and Kuper.
Fragola, A. 1983. Elementi di diritto della comunicazione sociale, Volume 1-3. Roma: GEA.
Ginsborg, P. 1990. A history of contemporary Italy: society and politics, 1943-1988. London: Penguin 

Books.
Hallin, D., and P. Mancini. 2004. Comparing Media Systems: Three Models of Media and Politics. 

Cambridge: Cambridge University Press.
Hood, C. 1991. A Public Management for All Seasons?  Public Administration 69: 3–19.
Mancini, P. 2009. Elogio della lottizzazione. La via italiana al pluralismo. Bari: Laterza.
Matteucci, N., N. Bobbio, and G. Pasquino, eds. 1976. Dizionario di Politica. Torino: UTET.
Mazza, M. and B. Agnes 2004. Mauro Mazza intervista Biagio Agnes: TV: moglie, amante, compagna.

Roma: RAI-ERI.
Mazzanti, A. 1991. L’obiettivita giornalistica: un ideale maltratto. Napoli: Liguori.
Orlando, R. (1954, 11 July). Letter to Harman Grisewood, Director, BBC Spoken Word. In BBC 

Written Archives Centre File E1/1008/3.
Padovani, C. 2005. A Fatal Attraction: Public Television and Politics in Italy. Oxford: Rowman & 

Littlefield.
Pini, M. 1978. Memorie di un lottizzatore. Milano: Feltrinelli.
Porter, T. M. 1995. Trust in Numbers: The Pursuit of Objectivity in Science and Public Life. Princeton 

NJ: Princeton University Press.
Ronchey, A. 1977. Scandalusia. In Accadde in Italia, 1968 – 1977, 101–109. Milano: Garzanti.
Sassoon, D. 1981. The Strategy of the Italian Communist Party: from the resistance to the historic 

compromise. New York: St. Martin’s Press.
Tonello, F. 2000. Autopsia del telegiornale. Problemi dell’informazione 3: 257–277.
Tuchman, G. 1972. Objectivity as Strategic Ritual: An Examination of Newsmen’s Notions of 

Objectivity. The American Journal of Sociology 77: 660–679.
Ufficio Stampa della Rai, ed. 1976. Pluralismo: Appunti dell’Ufficio Stampa. Rome: Rai 

Radiotelevisione Italiana.
Wimsatt, W. and M. Beardsley. 2004. The Intentional Fallacy. In Philosophy: Basic Readings, ed. 

N. Warburton, 344–356. London: Routledge.
Zaccaria, R. 1998. Diritto dell’informazione e della comunicazione. Padova: CEDAM.



26 Chris Hanretty 

Table 1. Three conceptions of pluralism.

Structural pluralism Summative 
pluralism

Pluralism ‘lottizzato’

Pluralism is a
property of the

broadcaster’s…

Organisation Output Personnel

Legislative
expression found

in…

l. 103/75 ‘par condicio’ —

Normatively
desirable in virtue

of…

Miltonian 
relationship between 
competition and truth

Prior huge 
imbalances

Redress for previous 
discrimination in 
employment

Normatively
disagreeable in virtue

of…

Overlap, political 
colonisation

Unsatisfying balance 
of ‘militant’ partial 
views

Lack of merit in 
recruitment

Damages Rai’s
defence by

Creating impression 
of channels operating
to a political, not 
public service, logic

Disattending from 
individual 
programme standards

Encouraging 
journalistic 
‘intentional fallacy’


	Introduction
	The derivation of pluralism
	Pluralism and other values
	Three conceptions of pluralism
	Structural pluralism
	A ‘journalistic intentional fallacy’: pluralism lottizzato
	Summative pluralism

	Conclusion
	Acknowledgements
	Notes
	References

